PER KLEIVA

Det er med stor sorg at Trondheim Kunstmuseum mottok budskapet om Per Kleivas bortgang. Han sovnet stille inn 17. september, 84 år gammel.

Per Kleivas kunstneriske karriere spenner over et halvt århundre. Han har gjennom sin produksjon og sitt politiske engasjement satt spor i så vel kunsthistorien som i vår samtidshistorie. Det var med ydmykhet og stor glede at Trondheim Kunstmuseum i 2010 produserte en betydelig utstilling, «Per Kleiva – retrospektiv», som ga en bred presentasjon av et omfattende kunstnerskap.

Per Kleiva startet sin kunstneriske karriere på 50-tallet. Han laget sentrale verk innen flere uttrykksformer og er nærmest i en særstilling med sitt kunstpolitiske engasjement. På 60- og 70-tallet drev han utstrakt kunstpolitisk aktivitet og fikk gjennomslag for flere av sine kampsaker som fortsatt er av stor betydning for kunstnernes stilling her i Norge. Gjennom sitt medlemskap i verkstedfellesskapet Gras, var han med på å sette dagsorden og flere av hans silketrykk fra denne perioden har i dag fått en nærmest ikonaktig stilling i norsk kunsthistorie. Kunstnergruppa Gras eksisterte i perioden 1970–74 og de mest fremtredende medlemmene var for uten Per Kleiva; Morten Krohg, Victor Lind, Willibald Storn og Anders Kjær. Politiske grunnholdninger er godt synlige i deres produksjoner. De var inspirert av den amerikanske popkunsten og hard-edgemaleriet. De laget kunst som folk hadde råd til og bidro politisk gjennom aksjoner og plakater. De tok stilling i konkrete politiske saker som det å gå imot amerikanernes krigføring mot Vietnam, de ga streikestøtte, var imot EEC og kjempet for utvidet fiskerigrense for å nevne noe.

Fra utstillingen «Per Kleiva - retrospektiv» på Trondheim kunstmuseum i 2010.

Kleiva arbeidet også med konseptkunstens former. Han brukte gjerne økonomisk rimelige materialer for å formidle ideer og budskap. Men man kan på ingen måte si at ideen har gått foran det estetiske. Hans behandling av materialet viser både forståelse og ydmykhet. Det er med kløkt og troskap mot materialenes egenskaper han uttrykket seg. Hans verk er gjerne estetisk vakre samtidig som de har en politisk slagkraft.

Fra utstillingen «Per Kleiva - retrospektiv» på Trondheim kunstmuseum i 2010.

Det finnes klare referanser til litteraturen i Kleivas kunstnerskap, og en poetisk dimensjon, ikke minst i hans unike bruk av verkstitler. Jan Erik Vold sier at hans titler «har en egenartet lakonisk Kleiva-klang», og videre omtaler han dem som «underfundigheter, ironier, sitatbrokker, skjønne utsagn som nærmer seg poesi i seg selv».

Jan Erik Vold og Per Kleiva.

Kleiva etterlater han seg en betydelig kunstproduksjon for ettertiden, og Trondheim Kunstmuseum har flere verk signert Kleiva i sin samling. For tiden er verket «Dei vaksne si verd» (1975, serigrafi) montert i museets avdeling Gråmølna i tilknytning til utstillingen «I skyggen av terror».

Per Kleiva har dessverre gått bort, men hans kunstnerskap har satt evig spor. Vår dypeste medfølelse går til Pers pårørende.

Cathrine Hovdahl Vik

Konservator og avdelingsleder for utstilling og forvaltning

Trondheim Kunstmuseum

Per Kleivas grafiske verk «Dei vaksne si verd», 1975, serigrafi.