Forbrukerrådet: - Dette er et farlig produkt

Men tross flere medieoppslag om IKEA-glassbord som eksploderer vil ikke møbelgiganten trekke produktene fra markedet.

Saken oppdateres.

Fredag kunne adressa.no fortelle om trondheimsmannen Vegar Eide Dall som opplevde at familiens fem år gamle glassbord fra IKEA eksploderte av seg selv.

LES SAKEN: - Heldigvis var ikke barna hjemme

Tidligere har både Aftonbladet i Sverige og VG meldt om lignende hendelser.



Erstatningspliktige ved personskade

Underdirektør i Forbrukerrådet, Hans Marius Graasvold omtaler møblene som farlige.

- I så måte må man stille spørsmålet om ikke IKEA er erstatningspliktige ved personskade når de selger et slikt åpenbart farlig produkt, sier han.

Kommunikasjonsrådgiver i IKEA, Håvard Løkke, sier det ikke er aktuelt å trekke tilbake møbler som er produsert i herdet glass.

- Når det gjelder tilbaketrekking av et produkt vurderer vi hver enkelt tilfelle nøye. Så langt kjenner vi ikke til episoder der noen har blitt skadet, sier han til adressa.no.

Han understreker at IKEA forstår at kunder opplever det som dramatisk når slike ting skjer.

- Alt glass har spenning i seg og kan knuses. Men herdet glass imploderer, det vil si at det knuses i små biter som ikke er skarpe, sier Løkke.

Informasjonsmedarbeider påpeker at det er sjelden møbelgiganten får henvendelser om bord som knuser eller eksploderer.



- Kjøper ikke glassbord igjen

- Jeg ser de sier det. Men det dukker jo opp nye saker hele tiden, sier Tor-Håkon Fegri.

Østlendingen tok kontakt med adressa.no etter å ha lest om Dalls sak fredag. Han opplevde det samme for tre uker siden da det tre år gamle spisebordet av typen «Pilbo» gikk i tusen knas.

- Heldigvis satt vi ikke rundt bordet og spiste, sier Fegri som aldri vil kjøpe glassbord igjen.

Selv tok han kontakt med IKEA Furuset i Oslo rett etter bordet ble ødelagt. Kundebehandleren lovet ham tilgodelapp, men da han skulle levere tilbake restene av det ødelagte bordet fikk han problemer.

- Damen jeg møtte på da var motvillig, men sa det gikk greit siden den første kundebehandleren hadde gått med på det, forteller han.



IKEA ønsker tilbakemeldinger

Heller ikke Dall i Trondheim var videre imponert over kundeservicen fra møbelgiganten. Han opplevde at IKEA prøvde å skyve ansvaret over på kunden. I et svar på Dalls klagemail skriver møbelkjeden at om eksplosjonen hadde skyldtes en produksjonsfeil ville glassplaten ha eksplodert etter tre til fire måneder.

Til slutt fikk Dall medhold og tilgodelapp på kjøpet.

- Vi vurderer hvert tilfelle, men forholder oss alltid til kjøpsloven, sier Løkke i IKEA. Han oppfordrer samtidig andre som har opplevd at glassmøbler imploderer om å ta kontakt.

 
 
 
 
På forsiden nå