Her er høstens nyheter i matvarebutikkene

Vegetarmat er i ferd med å bli folkemat. Grønnsaker og sunnhet preger mange av høstens matvarenyheter.

Nye matvarer lanseres tre ganger i året. Dette er noen av matvarenyhetene som kommer i september.   Foto: Produsentene

Saken oppdateres.

Grønnsaker, økologiske varer og mindre sukker.

Dette kjennetegner mange av de nye matvarene som lanseres i september.

- Folk vil ha alternativer til kjøtt

Einar Risvik, seniorforsker hos Nofima, har ikke sett den fullstendige lista over høstens lanseringer, men har klare meninger om trendene innen dagligvarer:

- I vinter sa jeg at den som lanserer en vegetarburger i år, de vil gjøre det bra. Det folk egentlig ønsker seg til middag er noe som smaker godt, og som er et alternativ til kylling, laks og kjøtt. Nå er det mye fokus på hva man ikke bør spise.

Risvik er imidlertid i tvil om hvor bra produsentene har fått det til.

- Jeg er ikke ekstremt imponert over hva de har fått til hittil. Går man for eksempel i butikken i Tyskland, er utvalget et helt annet enn i Norge. Der har vegetarmat tatt 30 prosent av markedet, og til og med kjøttprodusentene lager vegetarprodukter, sier han.

LES OGSÅ: - Forbrukerne blir lurt av ferdigmarinert grillmat

Grønnsaker i pølser og grillmat

Grønnsaker er et gjennomgangstema for matnyhetene i høst. Norgesgruppen lanserer en serie veganske produkter fra den svenske produsenten Oumph. Oumph er laget av soyabønner og finnes i krydrede og ukrydrede varianter.

- Vi ser flere klare trender. Blant annet lanseres det stadig flere vegetariske produkter, og det er absolutt et svar på etterspørsel fra forbrukerne, sier Kine Søyland i Norgesgruppen.

- Produktene fungerer som erstatninger for for eksempel fileter, biffstrimler og kebab. Et supert produkt for alle dem som kunne tenke seg å spise mindre kjøtt, men ikke liker tanken på at det betyr «bare» grønnsaker, mener hun.

LES OGSÅ - Burger av hodekål? Særlig!

Grønnsaker er også til gjennomgangstemaet for flere av Rema 1000s nye produkter.

Butikkjeden lanserer blant annet kjøttboller med 40 prosent grønnsaker, nærmere bestemt gulrot og brokkoli. Kjøttbollene skal også ha et lavt saltinnhold.

De lanserer også pølser som inneholder 30 prosent grønnsaker i samarbeid med pølseprodusenten Leiv Vidar. Pølsene, som kommer i variantene kjøttpølser, wienerpølser og grillpølser skal inneholde gulrøtter, blomkål og brokkoli.

 

Kjeden lanserer også ferdige supper som skal varmes opp. Suppene skal ha et høyt grønnsakinnhold. Suppene er blomkålsuppe, thaisuppe, fiskesuppe og tomatsuppe.

Dessuten lanserer de en fersk pizzadeig og økologisk potetgull.

Hilde (34) vil motbevise matmyten: - Mange mener det ikke er mulig.

Taco og dessert

Orkla Foods Norge lanserer en pizza med tacosmak, Big One El Taco Real. Den inneholder sterk tacokjøttdeig, grønn chili og rømme.

Toro lanserer tre dessertmikser i smakene panna cotta, sjokolademousse og creme brulee.

 

I tillegg lanserer tørrmatgiganten en saus til kyllingpanne.

Saritas har en mild indisk sausvariant butter chicken, som inneholder cashewnøtter.

LES OGSÅ: Dette kan barna hjelpe til med i huset

Norgesgruppen kommer med med over 100 nye produkter. Norgesgruppen har blant annet merkene Jacobs utvalgte, Eldorado, Fersk og ferdig og First price.

Jacobs utvalgte lanserer et sett for å lage crispy duck, lakriskuler med havsalt og en gourmet-is med karamell.

Eldorado kommer med Kvarg zero, en kesam med smakene jordbær og vanilje og mango og pasjonsfrukt.

Fersk og ferdig kaster seg på grøt-trenden med ferdige grøter i porsjonspakker. En flerkornsgrøt med eplebiter og gresskarkjerner, og en byggrynsgrøt med quinoa. En annen vegetarisk nyhet er bulgursalat med grønnsaksboller og mintdipp.

Norgesgruppen og Meny lanserer en ny kyllingrase i det norske markedet, i samarbeid med Gårdsand. Den nye kyllingen er av den franske rasen Sasso og skal være mer saktevoksende enn den kyllingtypen som dominerer markedet.

Folkets lanserer en egen Hardangerlam-serie med blant annet lammestek, lammebiff og lammeskank og tilbehøret Folkets kremete rotgrønnsaker.

Mindre sukker og økologiske produkter

Tine har lavere sukkerinnhold i noen av sine høstnyheter. Blant annet kommer de med Sunniva lett, en fruktdrikk med 35 prosent mindre fruktsukker. Dette har de oppnådd ved hjelp av fermentering, som er en annen trendy metode. De lanserer også en ny smak i grønnsakjuiceserien Supri, en grønn juice med eple, fennikel og kiwi.

- Vi ser at sunnhet er en trend som vil få økt betydning i juicekategorien fremover, skriver Tine i en pressemelding.

Greske yoghurter ved navn Fyldig kommer også på markedet i smakene fersken, sitron samt blåbær og tranebær . De kommer også med to nye smaker i mellommåltid-serien Kesam 14.

Laktosefri helmelk, to resitusjonsbarer, og lette kremoster i to smaker er andre nyheter fra Tine. I serien Nå kommer det en kremet base for høstgryte.

Meieriprodusenter Synnøve Finden lanserer gresk yoghurt med smak av mango og pasjonsfrukt. Ny er også den økologiske yoghurtserien Idyll, med smakene mango samt jordbær og fersken.

Hvilken ketchup er sunnest? Svaret finner du her.

Mat og moral

Det moralske aspektet knyttet til maten har blitt mye viktigere for forbrukerne, mener seniorforsker Risvik. Han mener at dagligvarekjedene fortsatt har en de å gå på her.

- De moralske sidene av matproduksjon har blitt viktige for oss konsumenter. Grunnen til at folk slutter å spise kjøtt, er ikke at de ikke liker kjøtt, men at de er i tvil om det er riktig, sier Risvik

- Vi vet at vilt har et annet Co2-avtrykk enn importert storfe som har stått på bås og spist kraftfor. Kortreist mat burde altså slå an, men jeg ser lite av denne type historiefortelling i butikkene, mener han.

Også mindre sukker, økologiske varer og trender som fermentering ses i høstens matnyheter.

- Markedet har begynt å bli mer åpent for det alternative enn tidligere, mener matforskeren.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå