Datatilsynet skeptisk:

Rema gir billigere bilforsikring med brikke som overvåker kjøringen

- Vi er skeptiske til logging av data som viser hvor man befinner seg, sier juridisk direktør Kim Eilerten i Datatilsynet.

Bilførerens atferd i trafikken kan nå overvåkes med ny teknologi. (Illustrasjonsfoto)  Foto: Kallestad, Gorm, NTB scanpix

Saken oppdateres.

Rema 1000 har begitt seg inn på forsikringsmarkedet, og i august åpnet Rema forsikring.

Kunder som vil bestille bilforsikring hos selskapet, får tilbud om en billigere variant hvis de installerer en brikke som overvåker bilførerens kjøreatferd i bilen.

Rema 1000 er det første selskapet som tar i bruk slik teknologi, skriver Dagens Næringsliv.

Brikken fanger blant annet opp hvilke hastigheter man kjører i, om man akselererer raskt og bremser hardt, og om man kjører om natten. Opplysningene sendes til en app som vurderer hvor god sjåføren er til å kjøre.

Rema forsikring kaller denne teknologien for «dingsen».

- Dingsen installerer du i bilen og så sender den informasjon om kjøringen din til appen Kjør smart. Kjører du trygt og fint, får du rabatt på forsikringen, skriver selskapet på sine nettsider.

LES OGSÅ: 450 000 nordmenn aner ikke hvilke forsikringer de har

Datatilsynet: - Personvernutfordringer

Dette lanseres av Rema forsikring som «ekstra fordeler». Men er det fare for at opplysningene kan misbrukes? Datatilsynet har en viss skepsis til denne typen overvåking.

- Vi er skeptiske til logging av data som viser hvor man befinner seg, og om dette omfattes av tjenesten er det viktig at den informasjonen ikke lagres lenger enn strengt nødvendig. Dette er jo nye produkter, og man legger ut et elektronisk spor. Hvis de finnes, hva brukes de til i etterkant? sier juridisk direktør Kim Eilertsen i Datatilsynet til Adresseavisen.

Han presiserer at det er viktig at appen opplysningene overføres til, er sikker nok. På den andre siden mener han det er bra at appen som opplysningene sendes til, er personalisert.

- I disse dager ser vi på denne typen forsikringstjenester, som har personvernutfordringer, forteller Eilertsen.

LES OGSÅ: Dette gjør deg sint i bil

Datatilsynet er imidlertid mindre skeptisk til å oppgi informasjon som sier noe om hva slags sjåfør kunden er.

- At du forteller forsikringsselskapet hvordan du kjører, er et frivillig valg. Forsikringsselskap bruker alltid risikovurderinger basert på objektive elementer, som for eksempel alder på kunden. Det eneste nye er at man nå får skreddersydde argumenter, mener Eilertsen.

- Tror dere at denne typen rapportering kan overføres til andre typer forsikringer, som for eksempel helseforsikringer?

- Ja, og det er nettopp derfor vi ser nærmere på hva slags informasjon selskapene kan legge vekt på og i hvilken sammenheng, sier han.

- Kan velge bort GPS-data

Administrerende direktør Pia Almvang i Rema forsikring sier at kundene kan velge å ikke slå på innsamling av GPS-data, og likevel få en kjørescore og eventuell rabatt på forsikringen.

- Denne typen sporing er ikke en påkrevd funksjon i Kjør smart. Kjør smart er en app som først og fremst leser kjøreadferd. Informasjonen vil kun bli brukt til å gi kundene riktig og lavest mulig forsikringspris. Rema forsikring har ikke tilgang til GPS-dataene, hvis kunden velger at dette skal samles inn. Rema forsikring vet derfor ikke hvor kunden er eller hvor kunden kjører. Og selv om vi måler hastigheten, så vet vi ikke om kunden overholder fartsgrensen eller ikke. Dataene vi får inn vil aldri bli brukt i forbindelse med skadeoppgjør, sier Almvang i en e-post til Adresseavisen.

LES OGSÅ: Hver syvende nordmann synes det er greit å svindle forsikringsselskapet litt

Almvang opplyser videre at Kjør smart-løsningen er under strengt tilsyn av Datatilsynet og Finanstilsynet.

- All datadeling skjer under samtykke fra kunden selv, og Rema forsikring er opptatt av å håndtere data og personvern på riktig måte. Kundene kan være trygge på at ikke dataene misbrukes eller selges videre. Sletting av data og våre rutiner på dette er også avtalt og godkjent av Datatilsynet. Utgangspunktet for GPS-data er at de lagres i en viss periode slik at kunden får god oversikt over det produktet hun har kjøpt samt tilstrekkelig innblikk i de tjenestene appen tilbyr, men at vi fortløpende sletter hvis kunden ikke bekrefter at hun vil ha dataene tilgjengelige i appen for eget bruk. For forsikringsrelaterte data er kravene og rutinene mer kompliserte, men minst like strenge, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå