Derfor blir bilforsikringen så mye «dyrere» i år

Dette betyr de nye reglene for årsavgift for deg. Se satsene her.

Færre avskiltinger? Det blir vanskeligere å unngå å betale årsavgiften fra nå av siden den er innbakt i bilforsikringen. Foto: Scanpix 

Saken oppdateres.

Nå er det slutt på å betale årsavgiften på bil. Den fryktede giroen som siden oppfinnelsen av hjulet (det føles i alle fall sånn) alltid har ligget på lur i postkasse når februar blir til mars måned hvert år, er nå en saga blott. Fra og med i år er nå denne avgiften bakt inn i forsikringen din.

LES OGSÅ: Trønderne skylder 60 millioner i årsavgift

Èn stor regning blir mange små

 -  Mange opplever det som urimelig at dagens årsavgift forfaller i én stor faktura. Avgiften er heller ikke knyttet opp til bruk av kjøretøyet. Omleggingen vil gjøre hverdagen enklere for bilistene. I tillegg blir ordningen lettere og billigere å administrere, sa finansminister Siv Jensen i forbindelse med rapporten om omleggingen som først ble offentliggjort i oktober 2016.

God samarbeide mellom staten og forsikringsselskapene: Vi er svært godt fornøyd med samarbeidet med bransjen, sier Jensen. Foto: Peter Breivik 

 

Slik er satsene

Av alle særavgiftene er det årsavgiften som har høyest administrative kostnader for staten. Den nye avgiften blir mye enklere å administrere enn dagens årsavgift. Mesteparten av dagens kostnader vil kunne spares inn.

- Dette gir grunnlag for å redusere offentlig byråkrati og ressursbruk, sier finansministeren.

De nye årlige satsene som gjelder fra i år ser slik ut:

Bil og buss ( diesel) uten partikkelfilter: 3 340 kroner

Bil og buss ( diesel eller bensin) med partikkelfilter: 2865 kroner

Veteranbiler, moped, traktor, taxi og snøscooter: 464 kroner

Som tidligere så er det ingen årsavgift for el-, hydrogen -og brenselcellekjøretøy. Det samme gjelder kjøretøy på Svalbard.

Høy administrativ kostnad

Det nye systemet har flere fordeler. For det første så blir det enklere for den enkelte bileier å betale. I stedet for å få en stor regning presentert en gang i året så blir nå totalsummen oppdelt og lagt til de månedlige ( eller kvartalsvise) regningene du får fra forsikringsselskapet ditt.

Og siden innkrevning av årsavgift har hatt en høy administrativ kostnad for staten, så gjør det nye systemet at det blir mindre byråkrati involvert i å inndrive disse pengene. En tredje fordel ( fra statens side) er at det nå blir vanskeligere å snike seg unna å betale avgiften. I så fall så står du også uten bilforsikring, noe de fleste bileiere kvier seg for da straffen for dette i tillegg til manglende betalt årsavgift kan være tung å svelge.

 - Det gjør at du kan dele opp avgiften gjennom året, noe som vil forenkle og gi større fleksibilitet for bileiere, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF til dinside.no

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå