Vi starter med en klassiker: Hvorfor kjører amerikanerne automat og vi europeere med girstang?
Så lenge bilindustrien har eksistert så har vi som europeere vært vant til å bruke girspaken som en forlengelse av vår egen kropp når vi kjører. Stoppe i et lyskryss? Inn med clutchen og skift til første gir. Fri veibane i en 80-sone? Inn med clutchen og bilen i høyeste gir.
Flere tar førerkort kun for automatgir
Standard i USA
Men slik er det ikke overalt. I USA har biler med automatgir vært standard siden 1930-tallet. Store amerikanske potetgullflak som cruiser på de amerikanske motorveiene har vært et vanlig syn i TV-serier og filmer.
Men hvorfor er det slik? Kan det være så enkelt som at vi europeere rett og slett foretrekker å gire selv, framfor å la bilen ta seg av dette selv?
I USA kommer 95 prosent av alle biler som blir solgt med automatgir, mens i Europa er 85 av alle biler solgt med girspake.
Tilbake til 1930-tallet
For å få svar på dette må vi tilbake til 1930 da de første automat-biler ble satt i produksjon av General Motors og Chrysler i USA. I Europa derimot, ble ikke biler med automatgir satt i produksjon før tiår senere. Den første bilen med automatgir fra Mercedes-Benz ble ikke laget før 1961. På dette tidspunktet var bilkjøpernes preferanser allerede gitt. Amerikanerne lærte seg å kjøre bil med automatgir mens vi i Europa lærte å kjøre med manuelt gir.
Dette er det korte og ikke helt korrekte svaret på spørsmålet. For det finnes nemlig flere faktorer i saken.
Kostbar bensin og rasjonering
Den viktigste er bensinprisene i Europa etter krigen. Bensin har alltid vært dyrere i Europa enn i USA, og spesielt etter 2. verdenskrig var det flere perioder der enkelte land innførte bensinrasjonering. Dette gjorde at de fleste bilfabrikanter jaktet på måter å gjøre kjøringen så økonomisk som mulig. Og siden en bil med manuelt gir tradisjonelt bruker mindre bensin enn en bil med automat, så forsterket dette den tradisjonen som allerede lå i bunn.
En bil med automatgir har også kostet en god del mer enn en med manuelt gir i mange europeiske land i en årrekke.
Innarbeidet tradisjon
I 2018 så er ikke nødvendigvis en bil med manuelt gir mer økonomisk enn en med automat. Likevel så sitter denne tradisjonen godt plantet i Europa, og de fleste kjøreskoler og veimyndigheter krever at bilføreren behersker kjøring med manuelt gir. Derfor er det også som oftes slike biler oppkjøring foregår med.
En tredje grunn til at biler med manuelt gir er i flertall i Europa stammer fra de mange avgifter som er forbundet med det å eie bil. I flere land har en større bil vært forbundete med høyere avgifter. Dette er også en av grunnene til at Europa produserer langt flere «småbiler» enn USA ( eks. WV Beatle, Fiat 500, Citroen 2CV, Renault 4, Austin Mini m.fl.).
Kilder: