1. januar innfører Facebook en rekke endringer i sine vilkår og retningslinjer. I et varsel til brukerne redegjør Facebook for de planlagte endringene, og gjør oppmerksom på at:

«Ved å bruke tjenestene våre etter 1. januar 2015 godtar du våre oppdaterte vilkår og retningslinjer for data og informasjonskapsler, og du godtar også å se forbedrede annonser basert på appene og nettstedene du bruker.»

Ifølge Facebook gjøres endringene for å hjelpe brukerne med å forstå hvordan Facebook fungerer, og hvordan man tar kontrollen over sin egen informasjon.

Bedre veiledning og brukervennlighet er stikkord som går igjen, være seg det gjelder å finne informasjon om hvordan Facebook bruker informasjon som samles inn, eller hvordan de ulike Facebook-selskapene og appene fungerer sammen. Bedre annonsekontroll og

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, synes det er bra Facebook informerer bedre.

- Men de gir folk følelsen av kontroll, samtidig som de stadig utvider metodene sine for å samle informasjon om deg. Selv om du ikke ser spesifikke annonser, så betyr det ikke at de ikke samler informasjon.

Alt eller ingenting

Han viser til at Facebook også har innledet samarbeid med store, amerikanske datainnsamlingsselskaper som gir Facebook muligheten til å få informasjon om brukernes aktivitet utenfor Facebook.

- Vi har tidligere i år klaget inn til amerikanske og europeiske myndigheter de nye metodene Facebook bruker, fordi vi mener de er alt for overgripende og vanskelig å beskytte seg mot. Facebook setter en internasjonal standard for innsamling av personopplysninger som resten av verden vil følge etter, og dette er ikke gode nyheter for ditt og mitt personvern, sier Myrstad.

Fagdirektøren er også kritisk til at Facebook gir brukerne det han kaller en «alt-eller-ingenting»-mulighet.

- Dersom folk bruker Facebook etter 1. januar 2015 så har de stilltiende akseptert vilkårene. Det mener vi er urimelig med tanke på hvor sentralt Facebook har blitt som kommunikasjons- og informasjonsplattform, sier Myrstad.

Facebook ønsker ikke å kommentere Forbrukerrådets påstander utover å vise til at man nå gjør det enklere for brukerne å kontrollere sin egen informasjon, og at de nye brukervilkårene skal reflektere nye funksjoner og produkter.

Facebook viser også til at deres nye retningslinjedokument for personvern har blitt 70 prosent kortere og enklere å orientere seg i.

- Fortsatt store mengder data som samles inn

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, opplever at Facebook med endringene i første rekke gjør det enklere å styre hva slags informasjon andre ser om deg, samt gir brukerne mer kontroll over hva slags reklame de blir eksponert for. Noe han mener er positivt.

- Selv om de informerer mer om hvordan de bruker informasjon til å styre direktesendt reklame, er det liten grunn til å tro at Facebook samler inn mindre brukerdata til eget bruk. Trenden er snarere at kommersiell bruk av personlige opplysninger øker, være seg det er Facebook, Google, Schibsted eller andre som står for datainnsamlingen.

Thon synes publisering av bilder illustrerer hvordan økt brukerkontroll ikke er det samme som om data ikke samles inn.

- Til tross for at brukerne i større grad kan bestemme hvem de vil dele bildene sine med, ser vi at Facebook både kan se hvor og når bilder er tatt, sier Thon.

- Vil hindre at brukerne forlater skuta

Kommunikasjonsrådgiver i sosiale medier Astrid Valen-Utvik er i utgangspunktet positiv til de annonserte endringene.

- Ut fra hvordan det kommuniseres, ser det ut til at Facebook iverksetter tiltak for å sørge for at brukerne ikke forlater skuta. Man gjør det tilsynelatende enklere å møte folks tilbakemeldinger om for mye annonser i nyhetsstrømmen, det at folk ikke vet hvordan de kan styre sin egen feed og hva de ønsker å se, m.m.

Valen-Utvik synes det er bra at man skal kunne huke av for ikke å se annonser fra en bestemt aktør, og at dette vil gjelde på alle plattformer man logger på Facebook, men understreker at hun ikke har fått full oversikt over hva de nye retningslinjene for annonsering innebærer i praksis.

Følg oss på Twitter: @RIKSdigital@GeirAmundsen

Når små data blir store

Tror ikke Ello vil utfordre Facebook

Nå skal vi være anonyme på sosiale medier igjen