Måtte betale dobbel pris for Northug-t-skjorte

Inger Nybrodahl kjøpte en Petter Northug-t-skjorte til 299 kroner, men endte med å betale det dobbelte fordi hun ikke hadde lagt merke til tollopplysningene. Det er mye man bør vite når man handler på nett.

Saken oppdateres.

Har du noen gang handlet noe småtteri på nettet, for så å ende opp med å betale over det dobbelte av prisen i frakt, moms, toll og avgifter?

Slik endte netthandelen for Inger Nybrodahl, som kjøpte en Petter Northug-t-skjorte til mannen sin i gave. I begeistring over å ha lest om skjortene med påskrifter som «LÆTT barneskirenn», «Who's The Man?» og «Kor va dæm hen?» på adressa.no, skyndte hun seg inn på Northug-fan-siden.

LES OGSÅ: Nå er Petter blitt butikksjef

Hadde ikke lest teksten

T-skjorta kostet 299 kroner, med en frakt på 65 kroner. Men da hun skulle hente den i butikken, viste det seg at hun måtte betale toll og avgifter, da t-skjortene produseres i Tyskland. Nybrodahl endte opp med en t-skjorte til nesten 600 kroner, altså det dobbelte av den opprinnelige prisen.

- Her kjenner jeg meg fruktansvert lurt, sukker Nybrodahl.

Hun hadde ikke lest teksten nederst på nettsiden, der det står oppført at «ved bestillinger over 200 kr kan du risikere å måtte betale skatt/toll». Hun ofret imidlertid ikke en tanke på at noe så norsk som en Northug-skjorte skulle produseres utenfor Norge.

- Men det skal være j.. bra kvalitet på den t-skjorten, kommenterer Nybrodahl, som allikevel innrømmer at hun har seg selv å takke.

Kan risikere baksmell

Når du handler på internett, må du vite at du befinner deg i en jungel av uforutsette ekstra-utgifter. Ofte kan det være vanskelig å finne informasjon om sluttpris på nettstedet du handler, og du kan ende opp med en skikkelig baksmell når produktet skal hentes på Posten. Og du skal ikke føle deg trygg om ikke det skjer, heller, for før du aner ordet av det ligger flere regninger i postkassa.

Det kan derfor lønne seg å selv sette seg inn i Tollvesenets regler for import av varer, dersom man skal benytte seg av nettets uendelige shoppingmuligheter. De fleste nettsteder har dessuten ofte egne sider som informerer om pris på shipping/frakt og forsikring, som ikke nødvendigvis oppgis i selve kjøpeprosessen.

Sjekk betingelsene nøye

- Mange av de problemene som folk opplever, unngås ved enkle forholdsregler og kunnskap om rettighetene man har om noe skulle gå galt, sier Ragnhild Olin Amdam i Forbrukerrådet.

I en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, kommer det frem at forbrukerne i varierende grad sjekker hvilke vilkår som gjelder ved netthandel. Dette til tross for at stadig flere handler på nett. Tall fra Teller AS viser at norsk netthandel økte fra 13,3 milliarder kroner i 2006 til 17 milliarder i 2007.

- Det er viktig å undersøke hvilke betingelser som gjelder, og andres erfaring med butikken når du handler på nett, særlig når det gjelder nye og ukjente butikker. Dessverre blir mange forbrukere først og fremst oppmerksomme på urimelige vilkår og manglende kontaktinformasjon til nettbutikken når problemene allerede har oppstått, sier jurist Charlotte Tvedt i Forbrukerombudet.

Ombudet oppfordrer forbrukeren til å lese gjennom vilkårene til nettbutikken før avtaleinngåelsen. Er vilkårene ikke tilfredsstillende, bør du handle hos en annen butikk.

Sett deg inn i Tollvesenets regler

Ved siden av å lese all informasjon på selgers nettsider, er det også nødvendig å sette seg inn i Tollvesenets lover og regler (se faktaboks til høyre). Visste du for eksempel at solbriller og kamera er fritatt for toll, mens klær og tekstiler er tollbelagt? Og selv om varen er tollfri, må du uansett betale 25 prosent av vareprisen i moms.

Det kan dessuten være nyttig å være klar over at firmaet som transporterer og lagrer varen til Norge, kan belaste deg med et gebyr for forsendelse og lagring av varen. Lar du firmaet eller speditøren fortolle varen for deg, vil du som oftest måtte betale for denne tjenesten også.

Hvor mye du må betale, må du faktisk finne ut selv ved å kontakte tollageret der varen din ligger og/eller firmaet som fortoller varen for deg.

Tips for en tryggere netthandel:

1. Sjekk flere nettbutikker og andres erfaringer

Det kan være store forskjeller i pris, service og pålitelighet. Vær skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne - de er ofte akkurat det. Er du i tvil om nettbutikken er seriøs - dropp handelen.

2. Sjekk nettbutikkens kontaktinformasjon

Det skal være lett å kontakte selger. Nettbutikken skal opplyse om selgers navn, adresse, organisasjonsnummer og e-postadresse. Se også etter telefonnummer. Er nettbutikken utenlandsk, kan dette ha betydning for dine rettigheter.

3. Les vilkårene før bestilling

Vilkårene forteller deg hvordan nettbutikken håndterer blant annet forsinkelser, avbestillinger og retur. Synes du vilkårene er urimelige, bør du droppe handelen.

4. Unngå forskuddsbetaling

Dersom du forskuddsbetaler, står du svakere ved ikke-levering, svindel og konkurs. Ikke overfør penger direkte til selgers konto. Bruker du kredittkort eller debetkort på nett, kan du klage til banken din dersom selger ikke leverer. Dette gjelder ikke ved bruk av betalingsløsningen BankAxess.

5. Vær forsiktig med å gi fra deg personlige opplysninger

Ikke gi fra deg konto- og kortopplysninger før du har bestemt deg for å handle. Nettbutikken trenger i utgangspunktet kun adressen din. Vær skeptisk til å gi fra deg andre typer personopplysninger, slik som personnummeret ditt.

6. Sjekk totalsum og leveringstid

Sjekk at du får oppgitt kjøpesum, fraktkostnader, leveringstid og leveringsmåte før bestilling. Etter bestilling skal du motta en ordrebekreftelse. Kontroller denne og ta kontakt med selger hvis den inneholder feil. Husk at fortollingsgebyr og moms kan komme i tillegg ved kjøp fra utlandet på over 200 kr.

7. Husk at du har angrerett ved netthandel

Ønsker du å angre kjøpet, må nettbutikken ha beskjed senest 14 dager etter at du har mottatt varen og informasjon om angreretten. Du kan angre før varen kommer. Når du angrer har du krav på å få tilbake pengene, men returforsendelsen må du dekke selv. Det kan gjelde andre angrefrister ved kjøp fra utlandet.

Rådene er utarbeidet av Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Forbruker Europa.

 
På forsiden nå