Ikke la deg lure

Fitnessbloggen avviser seks slankemyter.

Saken oppdateres.

LES OGSÅ: - Vekttap handler ikke om hvor ofte du spiser

1. Jo mindre du spiser, jo raskere blir du fornøyd med kroppen.

Det er riktig at det å spise lite gjør at du går raskere ned i vekt, men sannsynligheten er stor for at resultatet ikke blir helt som planlagt. Ofte må man oppjustere antallet kilo man ønsker å gå ned, fordi man ser at kroppen ikke helt blir som ønsket. Dette skyldes at en rask vektnedgang gir stort tap av muskler som virker oppstrammende på kroppen.

2. Unngå karbohydratene når du vil ned i vekt

Ved å kutte kraftig ned på mengden karbohydrater du spiser, vil man miste en del vann. Ikke bland dette tapet av veske med kroppsfett. I studier som varer i mer enn 8 uker, ser man en identisk effekt av høy- og lavkarbodietter i forhold til kroppsvekt.

LES OGSÅ: Fast i fisken på åtte uker

3. Ikke spis etter klokken 6

Det å unngå å spise mat, eller karbohydrater etter et bestemt tidspunkt, er en av de eldste slankemytene som eksisterer. Dette rådet begrunnes i at man lettere legger på seg fett på kvelden. Jeg er tilbøyelig til å være enig i at man skal legge majoriteten av energiinntaket sitt rundt de tidspunktene på dagen man er mest aktiv, men jeg ser ingen grunn til å kutte ut kveldsmaten, selv om man er på slanker’n.

LES OGSÅ: Vil du ha bedre kondis og mindre magefett?

4. Situps gir deg flat mage

Jeg kommer ofte i kontakt med folk som spør om det er lurt å ta et par hundre situps hver kveld før de legger seg, og om dette vil gi dem flat mage. Flat mage får man ved å redusere mengden kroppsfett, ikke ta situps til krampa tar deg. Den mest effektive måten å redusere kroppsfettet på, er å spise sunt, balansert og moderat, samtidig som man trener hele kroppen (gjerne en kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening).

5. Produkter med lavere fettinnhold gjør at du spiser mindre

Har du allerede begynt å lete etter de produktene som inneholder mindre fett? Du merker kanskje at du ikke får like dårlig samvittighet når du spiser en pose superchips (potetgull med mindre fett), som når du spiser vanlig potetgull? Hva med den hjemmelagde pizzaen med mager hvitost? Slik produktreklame bidrar ikke bare til å fjerne den dårlige samvittigheten mange får når de spiser fet mat, den oppmuntrer også folk til å spise mer. Forskning fra USA viser nemlig at det er lettere å overspise på såkalte «lowfatprodukter» (produkter med mindre fett).

LES OGSÅ: Slik får du bikinikropp til sommeren

6. Å trene 10 minutter om dagen er alt som skal til

Hvis planen er å forbrenne 30 kalorier (ca 1 pepperkake) så vil jo det å trene i 10 minutter ha en viss effekt. Har du derimot planer om å legge ned en innsats som styrker deg mentalt og fysisk, så anbefaler jeg deg å endre kurs. Kroppen er ekstremt tilpasningsdyktig, men bare når du gir den beskjed om hva du ønsker. Beskjeden sendes gjennom signaler som påvirkes gjennom et sunt kosthold og trening. Det å trene i 10 minutter vil gi et utrolig svakt signal til kroppen.

 
 
På forsiden nå