Spiser mindre, trener mer, men går ikke ned?

Slik kan du hindre at vektnedgangen stagnerer.

Saken oppdateres.

Å redusere kroppsvekten er en krevende prosess som sjeldent har samme tempo hele tiden. Før eller siden vil du møte en motbakke på vei mot målet ditt. Du må regne med at vekten holder seg på samme plass en lengre periode. Dette til tross for at du stadig spiser mindre og kanskje samtidig trener mer enn noen gang.

LES OGSÅ: Telle kalorier? Glem det!

Her skal vi se på noen av årsakene til av vekten din i perioder kan stå stille, og hva du selv kan gjøre for å forhindre dette.



Reguleringen av kroppsvekt

Mange eksperter sammenligner kroppen med en termostat. Når det er kaldt om vinteren stiller vi vanligvis inn varmeovnen slik at det aldri under 20 grader inne i stua. På samme måte fungerer reguleringen av kroppsvekt. Gir du kroppen din mindre mat vil den helt enkelt redusere forbrenningen. Kroppens termostat (hypotalamus) regulerer ikke bare kroppsvekten, men også metthets- og sultfølelsen, nivået av hormoner som påvirker forbrenning og muskelsvinn, fordøyelse, søvn, osv.

LES OGSÅ: Dropp spiseorgiene

Litt av problemet med denne reguleringen er at den er mye flinkere til å redusere effekten av en slankekur, enn den er til å redusere påvirkningen av at du spiser for mye mat.



Forbrenning avhenger av kroppsvekt

Forbrenningen din ved hvile og aktivitet, avhenger i stor grad av kroppsvekten din. Jo tyngre du er, jo mer forbrenner du. Når du da går ned i vekt, er det umulig å unngå at kroppen reduserer forbrenningen din. Du kan derfor med fordel legge til en aktivitet for å kompensere for et lavere energiforbruk.

LES OGSÅ: Ikke la deg lure

Kroppen vår har en fantastisk evne til å tilpasse seg. Mens mange tror det å nå idealvekten handler om å finregne på kalorier, så viser all erfaring at det ikke fungerer slik. Man kan ikke regne ut at man har et underskudd på 200 kalorier over 30 dager, og at dette automatisk gir et underskudd på 6000 kalorier. Kroppen tilpasser seg forandringene du gjør. Heldigvis er det slik at disse tilpasningene tar lengre tid i de som er mest overvektige. Jo slankere du er, jo mer «motstandsdyktig» er kroppen mot en vektnedgang.



Unngå redusert forbrenning

Om man vil ned i vekt, eller få en kropp man er mer fornøyd med, kan det være en fordel å redusere kroppens evne til å tilpasse seg matinntaket og treningsmengden. Overvektige mennesker kan gå raskt ned i vekt, uten at man ser metabolske forandringer.

FÅ TRENINGSINSPIRASJON: Les Fitnessbloggen

De vil også miste prosentvis mindre muskler ved større energiunderskudd, enn sammenlignet med normalvektige. En slank person skal derfor i utgangspunktet ikke gå ned for raskt i vekt. Dette har både ulemper i forhold til forbrenningen, men også fordi man mister så mye muskler at man kanskje føler seg feitere når man er ferdig med slankekuren?



Belønningsmåltider

Som jeg har nevnt i en tidligere blogg, belønningsmåltider kan være en måte å skru opp forbrenningen på. Spesielt om du spiser lite karbohydrater fra før. Karbohydrater påvirker nemlig leptin (et metthetssignal) mer enn protein og fett. Så ønsker du å skru opp forbrenningen, samtidig som du kanskje unngår den verste sultfølelsen, så bør du belønne deg med ett større måltid en gang i blant.

 
På forsiden nå