Forsøkt svindlet seks ganger på to uker

Svindelforsøk mot Finn-annonsører har økt de siste ukene.

Saken oppdateres.

Kjetil Løfshus har hatt bilen sin til salgs på Finn.no i litt over to uker. På den tiden har han blitt forsøkt svindlet seks ganger, både på SMS og e-post.

- Det er forferdelig irriterende, sier Løfshus til adressa.no. Han har ikke latt seg lure av de falske kjøperne.

Mange svindelforsøk

Antall svindelforsøk mot dem som annonserer på Finn.no har vokst drastisk de siste ukene.

- Det er organiserte kriminelle i utlandet som står bak svindelforsøkene. Det er uklart hvor svindlerne i denne saken befinner seg, men ofte kommer de fra Nigeria eller Romania, sier ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, Lars Vinden til adressa.no.

De vanligste svindelforsøkene kommer gjerne på SMS eller e-post, som også Løfshus erfarte. Få dager etter at han la ut bilen sin for salg, tikket denne meldingen inn på telefonen:

«Hello, Is the car listed on Finn.no still for sale?write me direct to my E-mail: ropstadtorgeir@hotmail.com Thanks Ropstad»

Løfshus ble deretter kontaktet flere ganger på sms fra en avsender i utlandet. I hver SMS ble det oppgitt en ny e-postadresse. En av meldingene så slik ut:

«Min far ønsker å kjøpe bil. Han er ikke i stand til å motta telefonsamtaler, så vennligst ta kontakt med ham på jan78z@live.com Han har spørsmål. Takk»

I tillegg til alle meldingene på telefonen, fikk han også e-post fra noen som utga seg for å være fra Finn.no. Ordlyden var norsk, men æ, ø og å var erstattet med et spørsmålstegn.

Folk blir lurt

- Det er nok folk som har gått på dette, men da må man være ganske naiv. Det er lett å skjønne at dette ikke er seriøst, sier Løfshus.

Lars Vinden i Finn.no tror at minst tusen annonsører hos dem har blitt utsatt for slike svindelforsøk, og vil advare kundene sine.

- Vi har hørt om enkelte som har overført penger for en bil de skal selge på Finn.no. I disse tilfellene har kjøperen fått selger til å betale gebyrer for frakt av bilen til utlandet. Da er det vesentlig å vite at når man skal selge noe så skal man ikke betale noe, sier Vinden.

Han understreker at Finn.no heller aldri krever at kundene gir ut kredittkortinformasjon på e-post.

Har man blitt utsatt for svindel eller svindelforsøk, kan man rapportere det inn til kundesenteret hos Finn.no. Men i utgangspunktet må man passe på seg selv, og være skeptisk til e-post eller SMS med ukjent avsender.

- Det gjelder å bruke sunn fornuft. Norge har kanskje verdens dyreste bilpriser, og det er veldig lite sannsynlig at folk vil kjøpe biler i Norge og frakte dem til utlandet. Det samme gjelder mobiltelefoner. Det er ikke billigere å kjøpe en telefon i Norge enn i Nigeria, sier Vinden.

 
 
På forsiden nå