Det var på Capri . . .

Den var en sensasjon da den kom, våren 1969, tøff og sporty, og faktisk med priser som ikke skremte de mest sportsbilinteresserte. Ford Capri var en bil man snudde seg etter.

Saken oppdateres.

Fortsatt finnes en del av disse bilene, og forleden hadde Capri Club Norge, avd. Trøndelag treff på Stav. I dag har Trøndelagavdelingen 25 medlemmer, de fleste godt voksne, det er slutt på den tiden at Capri er «raggarbil». Mange har to eller flere Capri, eller OBOS-Mustang, som den ble kalt, og de pusses og repareres, for det store er liksom å ha original bil. Men noen bygger om, og på treffet var også en 74-modell MK2 som hadde fått firehjulsdrift.

- Jeg kjøpte min første Capri i 1989, sier formannen i Trøndelagsavdelingen, Sigurd Einar Eidsmo. - Før var jeg hektet på BMW, nå er det Capri. Men vi hadde Capri i familien fra 1976, så jeg er godt kjent med bilen. I dag er det få bilen igjen på markedet, og det kan være problemer med å få deler, så noen biler ender dessverre som delebiler. Men vi forsøker så godt vi kan å ta vare på disse bilene, som fortsatt har en egen sjarm.

Sporty og primitiv

De første bilene var mest sporty, ikke særlig praktiske. Bakseteplassen var knapp og bagasjerommet lite. De første bilene hadde 1,3 liters motor på 57 hester, og gjorde unna 0 til 100 km/t på 23 sekunder, ikke akkurat sportslig etter dagens begreper. Denne versjonen koster mellom 28 000 og 29 000 kroner som ny, og for de som hadde mer penger å rutte med, fantes det større motorer.

Men MK2, som kom i 1974, var mer praktisk. Den var større, med stor bakluke, og bakseteryggen kunne legges ned. Men fortsatt var det sportslige det viktigste, selv om konstruksjonen var aldri så primitiv, med stiv aksling og bladfjærer bak. Når ble også motorutvalget betydelig større, med 1,6 og 2,0 liter (72/88 og 98 hk), for ikke å snakke om en 3,0 liters V6 på 138 hester, som dro Capri{rsquo}en til 100 km/t på 8,9 sekunder. Våren 1975 kostet en Capri II 1300L kr. 47 530, mens en 3000 Ghia kom på 74 570 kroner. Folkebilen, en Taunus 1600, kostet 40 940 kroner.

Slutt i 1982

Den siste Capri{rsquo}en - det er stort sett snakk om kosmetiske forandringer - kom i 1978, og ble produsert til 1987, men ble ikke importert til Norge etter 1982. De siste som sto på prislistene i Norge (per 11. januar 1983) var Capri GT4 (99 hk) til 89 670 kroner og Capri 2,8 FI (160 hk) til 146 470 kroner. Da hadde Sierra overtatt fra Taunus, og en 1600 L (75 hk) koster 90 000 kroner.

På forsiden nå