- Nettbrett kan gi deg nakkesmerter og hodepine

Å sitte med nesa ned i nettbrettet kan gi deg belastningsskader. Nå slår eksperter alarm.

Fysioterapeuter og kiropraktorer slår alarm om vår stadig økende bruk av nettbrett. Man bør helst ikke sitte å glane ned i nettbrettet mer enn to timer hver dag.  

Saken oppdateres.

Stadig flere nordmenn går til innkjøp av nettbrett, og i fjor ble det solgt rundt en halv million. Prognosene for i år tilsier at salget bare øker. Selv om mange synes det er svært praktisk med nettbrett, er det ikke bare fryd og gammen, skal vi tro ekspertene.

- Vi har sett flere skader som kan relateres til økende bruk av nettbrett og mobiler. Pasienten klager som regel over smerter i nakkemuskulaturen og gjerne også gjentagende hodepine, sier kiropraktor Frode Vivot Sørholt ved Akutt kiropraktikk til Adressa.no.

- Hvilke skader kan oppstå på grunn av overforbruk av nettbrett og smarttelefoner?

- Dersom man får problemer med de dype nakkemusklene og de øvre nakkeleddene kan det føre til lokale nakkesmerter, hodepine som går fra nakken og frem mot pannen, svimmelhet og kvalme, opplyser han.

Gir ugunstig nakkekrumming

Forskere ved Harvard School of Public Health, Microsoft og Brigham and Women’s Hospital har undersøkt nakkekrummingen til nettbrett-brukere. Forskningen viste at de bøyde hodet mer når de brukte nettbrett enn når de brukte vanlig datamaskin. Nakkekrummingen ble mer normal når de satte nettbrettet opp på et bord.

LES MER: Her er appene som vil slå an hos barna

Høyskolelektor og fysioterapeut Berit Østerås ved fysioterapeututdanningen til Høgskolen i Sør-Trøndelag sier at hun foreløpig ikke har sett mange belastningsskader som entydig kan skyldes nettbrett- og mobilbruk.

- Vedvarende belastningsplager har ofte sammenheng med grad av negativt stress. Langvarig skjermaktivitet kan dessuten være belastende for øyne, noe som igjen kan medføre ekstra muskelspenninger nakke- og skulderpartiet, sier hun.

- Neppe positiv effekt

Både kiropraktoren og fysioterapeuten tror helseeffektene ved overforbruk av nettbrett og mobiler vil bli synlige i fremtiden.

- Smerter i rygg og nakke er allerede er den største enkeltårsaken til at folk ikke kan arbeide og koster samfunnet milliarder av kroner. Nå får vi enda flere muligheter til å sitte stille i feil posisjoner og det vil neppe ha noen positiv effekt, mener Vivot Sørholt.

Østerås tror fysioterapeutene vil se mer av stressrelaterte plager hos barn og unge fremover. Kiropraktoren slår også alarm på vegne av de unge som er teknologifrelst.

LES MER: Disse foreldrene får mest mobilkjeft

- Foreldre må ta ansvar

- «I gamle dager» satt barna bare foran datamaskinen. Nå sitter de først foran datamaskinen, og så dumper de ned i sofaen med nettbrettet eller smarttelefonen sin. Er det i tillegg liten fysisk aktivitet i løpet at dagen vil disse barna få store problemer etter hvert som de vokser opp. Her må foreldrene virkelig ta et ansvar, men når også foreldrene sitter med nesa ned i Ipaden så er det fort gjort å «glemme» hva barna driver med, sier han.

Østerås skulle gjerne sett at det var mer forskning rundt helsa til barn og unge, og spesielt studier som undersøker hva som skjer dersom man erstatter stressende nettbrettaktivitet med annen aktivitet eller hvile. Kiropraktor Vivot Sørholt tror ikke nødvendig mer forskning er nødvendig, men ønsker at trim og mosjon blir satt på dagsorden.

- Her må vi oppfordre til aktivitet for å forebygge skadene man kan få ved statisk arbeid, sier han.

Kun to timer per dag

Å sitte noen timer med pc eller nettbrett er som regel ikke noe problem, men skal man bruke det i seks til åtte timer må man være trent for det ifølge Vivot Sørholt. Man må gjøre forebyggende øvelser og ta jevnlige pauser.

- Sitter man og stirrer ned i nettbrettet bør man ha pause hver halvtime. Man bør ikke sitte mer enn to timer med nettbrett per dag. Kjøp deg et nettbrett-cover som gjør at nettbrettet står i en oppreist posisjon. Da vil også hodet ditt være i en bedre stilling, fastslår Vivot Sørholt.

LES MER: Én skjerm er ikke lenger nok

- Kan bli avhengig

Han er også opptatt av at barn og unge får en pause fra sosiale medier og spill på nettbrett. Han anbefaler at foreldre får barn interessert i en aktivitet når de er mellom tre og fem år gamle.

- Et barn kan rett og slett bli avhengig av spill og sosiale medier som Instagram, Facebook, Twitter og lignende programmer. Mitt råd er å være flink til å gjøre aktiviteter sammen med barna. Få de opp av sofaen og ut i naturen, oppfordrer kiropraktoren.

Å ha kontroll på nettbrettbruken til barnet ditt er essensielt. Man bør også si klart ifra hvor lenge de får sitte med brettet i fanget.

- Jeg foreslår at man begrenser bruk av mobil, nettbrett og pc til én til to timer per dag. De vil takke deg når de blir voksne, sier han.

Les mer om Ipad-nakke på Akutt kiropraktikk sine nettsider.

Kiropraktor Frode Vivot Sørholt mener foreldre må ta ansvar når det gjelder barnas nettbrukvaner. Dette bildet er tatt i en annen sammenheng. (Ill.foto).  

Kiropraktor Frode Vivot Sørholt mener foreldre må ta ansvar når det gjelder barnas nettbrukvaner. Dette bildet er tatt i en annen sammenheng. (Ill.foto).  

Gode tips fra Akutt kiropraktikk
  • Ta pauser med jevne mellomrom og gjør enkle nakkeøvelser.
  • Bøy hodet til den ene siden. Pust rolig og dypt. Gjenta på den andre siden.
  • Bøy hodet fremover og deretter bakover. Gjenta fem ganger, før du puster dypt inn og ut, mens du lar hodet hvile i fremoverlent posisjon. Dra så haken inn mot halsen, før du løfter hodet tilbake til startposisjonen.
  • Snu hodet fra side til side 8–10 ganger. Press rolig til det stopper naturlig (dette skal ikke gjøre vondt). Gjenta øvelsen 2–3 ganger.
  • Arbeider du med data mer enn to timer per dag bør du bruke mus og tastatur. Dette gir rom for mer varierte sittestillinger.
  • Kilde: Akutt kiropraktikk
På forsiden nå