- Tinder er egentlig ganske smart. Det er en sammenslåing av to ting som allerede funker, sjekkesteder og sosiale medier. De har på en måte spleiset Match og Facebook, sier BI-student David Savail (19) til Aftenposten.

Han titter ned på telefonen. På bilder av smilende jenter. Sveiper noen ganger til høyre, noen ganger til venstre. Ler litt når Tinder foreslår at han skal ta kontakt med en dame på 47. Ser opp igjen.

- Det er mulig noen finner kjærligheten her inne, men det blir nok ikke meg. Tinder er bare for moro skyld, noe man kan fikle med når man ikke har noe annet å gjøre, sier Savail.

- Det er avhengighetsskapende, uskyldig og enkelt, sier kompisen Peter Honoré (21).

Kjapp suksess

Den mest populære gratisappen i Norge akkurat nå, er Tinder. Det tar ikke mer enn et par minutter å lage seg en profil. Så er det bare å begynne å bla seg gjennom bunken av jenter og gutter som oppholder seg i nærheten, skriver Aftenposten.

Om motparten får man bare vite hva de heter til fornavn og hvor gamle de er, samt hvilke venner og «likes» man har felles på Facebook. Når to personer har sagt at de liker hverandres profiler, åpner Tinder for at man kan starte en samtale.

Det er bare et drøyt år siden Tinder ble tilgjengelig i App Store. Ifølge gründer og markedsdirektør Justin Mateen (27) har veksten i Norge vært på 8-10 prosent hver dag i oktober og november, uten at han vil gå ut med faktiske medlemstall. Mateen virker småbrydd når Aftenposten spør ham ut om nettdating. Som om han ikke vil være med på at han har laget en app for sjekking og kjærestejakt.

- Tinder handler om å knytte alle slags kontakter. Det kan være nye venner, en treningspartner eller en date. Tinder er for alle som ikke kjenner hverandre fra før, forklarer Mateen på telefon fra Los Angeles.

Millionbutikk

I Norge er det uansett ikke til å komme bort fra at det er sjekking Tinder forbindes med. Dermed er de på vei inn i et marked som allerede er fullt av tilbud. Norges tre største og bredeste datingsider er Sukker, Match og Møteplassen.

Til sammen omsatte disse for nesten 100 millioner kroner i Norge fjor. I tillegg kommer en rekke nisjenettsteder. Under parolen «Gjør livet levende - ha en affære», omsatte for eksempel norske Victoria Milan for nesten 20 millioner kroner i sitt første hele driftsår i 2011. På toppen av dette kommer ferske og foreløpig små aktører som Kysset og Mobidate.

Villedende markedsføring

De store sjekkeaktørene i Norge har slitt med å bli enige om hvem som er størst. Aftenposten har bedt dem oppgi antall aktive brukere i Norge, men det viste seg raskt at det finnes mer enn én måte å telle på.

Nordensjef Mårten Forste i Match sier de har 12.000 nordmenn pålogget hver dag. Administrerende direktør Mikael Josander i Møteplassen sier 50.000 medlemmer i Norge har vært pålogget nettsiden i løpet av de siste to månedene.

I 2011 klaget Sukker konkurrenten Match inn for Næringslivets konkurranseutvalg. Utvalget konkluderte med at Match’ markedsføring av seg selv som «Norges største datingtjeneste» og «Norges største datingnettsted», var villedende og udokumentert. I dommen heter det også at partene har ulik forståelse av hva som regnes som en bruker av en datingtjeneste.

Viktig å være størst

I etterkant av konflikten har Sukker markedsført seg som «Norges største og desidert mest populære datingtjeneste». Sjekkesteder på nett fungerer omtrent som sjekkesteder på byen: Det er om å gjøre å ha flest attraktive gjester, eller medlemmer om du vil, slik at enda flere ønsker å komme til. Administrerende direktør Morten Gulliksen i Sukker forklarer hvorfor det er vanskelig å telle single på nett.

- Det er ikke lett å definere en aktiv bruker. Noen er logget inn hele dagen. Andre logger inn flere ganger om dagen, én gang i uken eller kanskje én gang i halvåret. Det er veldig vanskelig å komme med konkrete tall, sier han.

Sukker registrerer på det meste over 60.000 innlogginger hver dag. Fordi noen logger inn flere ganger om dagen fra ulike maskiner, er det faktiske antallet unike brukere lavere, ifølge Gulliksen.

En undersøkelse som Sukker selv gjennomførte i løpet av én uke i november, viser at de er betydelig større enn sine to store konkurrenter i alle aldersgrupper opptil 40 år. Møteplassen og Match er omtrent like store.

Miss USA

BI-studentene David Savail , Peter Honoré og Maja Nordahl (21), kan ikke tenke seg å prøve noe annet enn Tinder.

- Jeg har ikke noe behov for å møte jenter på nett. Tinder er liksom noe annet. Det handler mye om bekreftelse. Jeg kan finne ut om andre liker meg og hvor mange matcher jeg kan få, sier Peter Honoré.

- Jeg er bare innom Tinder iblant. Det er ikke sånn at jeg leter etter en date der eller noe sånt, sier Nordahl.

Det er fortsatt litt tabu å innrømme at man driver med nettdating, men ingen er flaue for å bruke Tinder. Ikke engang Miss USA 2012, Nana Meriwether. I juli havnet hun på forsiden av New York Post, etter at en tipser hadde oppdaget profilen hennes på Tinder. I en kommentar til avisen sa Meriwether bråkjekt at «også missekonkurransevinnere kan bli ensomme».

App-gründer Mateen peker på flere grunner til at Tinder har fått så bred appell.

- Det er svært enkelt å registrere en profil. Videre godtar man selv hvem som får lov til å ta kontakt. Slik ivaretas sikkerheten, samtidig som man slipper å bli bombardert av meldinger fra folk som en ikke vil ha noe med å gjøre. For kjendiser har dette vært spesielt viktig. Til slutt handler det om at man raskt matches med passende mennesker, sier han.

Tjener ikke én krone

Mateen utviklet Tinder sammen med direktør Sean Rad i en såkalt inkubator, et oppstartmiljø bestående av unge datakyndige med kløende fingre og store planer. Inkubatoren var og er drevet av mediegiganten IAC, som igjen eier verdens største sjekkenettsted, Match.com. Tinder-gründerne jobber i dag uavhengig av IAC, men sistnevnte selskap er majoritetseier og sørger for økonomisk ryggdekning.

Både selve appen og bruken av den, er gratis. Eierne har foreløpig ikke tjent én krone på Tinders mange millioner brukere. Ifølge Business Week bruker IAC appen som en rekrutteringskanal til betalingstjenesten Match, som omsatte for 205 millioner dollar i fjor. Mateen sier Tinder-inntektene vil komme etter hvert.

- Akkurat nå konsentrerer vi oss om å bli enda større, samtidig som produktet hele tiden forbedres. Vi har en strategi for hvordan vi skal tjene penger på dette, sier han.

På spørsmål om brukerbetaling og annonsering, er Mateen klar.

- Nei, nei, nei. Vi skal ikke fylle Tinder med reklame, og vi skal ikke ta betalt. Men vi utvikler noen veldig interessante tilleggstjenester, sier han.

Søt konkurranse

Tross høstens amerikanske farsott, skjelver foreløpig ikke den norske datingbransjen i buksene.

Warm Systems AS, som driver Sukker.no, omsatte i fjor for 20,6 millioner kroner. Overskuddet endte på 13,2 millioner.

Administrerende direktør Morten Gulliksen mener Tinder og Sukker er veldig ulike.

- Den siste tiden har vi sett en svak økning i antall brukere. Vi tror det kan ha sammenheng med at mange som bruker Tinder, minnes at Sukker var mer effektivt, og dermed logger seg på igjen, sier han.

Det svenske selskapet som driver Moteplassen.com, omsatte for over 80 millioner kroner i 2012. Nesten halvparten av dette er inntekter fra den norske delen av driften, ifølge administrerende direktør Mikael Josander.

- Tinder tilbyr en litt annen tjeneste enn oss, men vi jobber med samme målgruppe. At det nå kommer flere nye tjenester som kun er for mobil, er en utfordring for oss som er «old school», sier Josander.

Match.com er den tredje store aktøren i Norge. Opprinnelig er nettsiden amerikansk, men i Norden er den drevet av et svenskregistrert selskap med franske eiere. Dette selskapet omsatte for 134 millioner norske kroner i fjor.

Nordensjef Mårten Forste vil ikke avsløre mer enn at mesteparten av disse inntektene kommer fra Norge og Sverige. Forste anser Tinder som en konkurrent, selv om de lager en ganske annerledes tjeneste.

- De har en litt annen målgruppe, og vi ser at vi fortsatt vokser i 2013. Veksten er spesielt stor på mobil, som kommer for fullt nå, sier han.

Norsk app på vei

At mobil kommer for fullt, har Torkel Johannesen tatt til seg. I mai i år lanserte han Mobidate, en tjeneste som er ganske lik Tinder. Begge er basert på at brukerne ved hjelp av kart kan se hvor langt unna en potensiell date befinner seg.

- Mobidate er en blanding av Tinder og de tradisjonelle tjenestene, med mer utfyllende profiler på brukerne. Vi laget Mobidate da vi så at Tinder tok av i utlandet, sier Johannesen.

Heller ikke BI-studentene er særlig overrasket over at Tinders oppskrift er blitt en suksess. Likevel levner de ikke appen særlig lang levetid.

- Folk går fort lei. Nå som det er nytt og spennende, skal alle være med, men jeg tror ikke det er så mange som faktisk er der for å finne en kjæreste, sier Honoré.

Før han lener seg over bordet for å sjekke ut kameratens siste match.