Kjemper om de yngste TV-seerne

Strømmetjenester som Netflix og Viaplay satser stort på de yngste seerne. Det gjør også de tradisjonelle TV-distributørene og TV-kanalene.

De yngste ser mer TV på små skjermer og mindre tradisjonell TV. Flere tror økt tilgang gjør at det totale TV-konsumet blant de yngste øker.  Foto: riks tv

Saken oppdateres.

Nylig snappet MTG-eide Viaplay de skandinaviske strømmerettighetene til Nickelodeon fra konkurrenten Netflix.

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, mener kampen om de yngste TV-seerne er tøffere enn noen gang.

- Vi pleier gjerne å si at det ikke lenger er et norgesmesterskap, men et verdensmesterskap med tanke på den økte konkurransen fra internasjonale aktører som Netflix og Disney.

Christian Birkeland, direktør i RiksTV som for kort tid siden lanserte TV-appen RiksTV Junior, mener attraktivt innhold for de yngste er en viktig og differensierende faktor som påvirker de voksnes valg av TV-leverandør og strømmetjenester.

- For mange foreldre er det viktig å ha en viss kontroll med hva barna ser og vite at de har en tjeneste som er reklamefri og ufarlig, sier Birkeland.

Det mener også direktør Rikard Steiber i Viaplay, den MTG-eide strømmetjenesten som nylig overtok de skandinaviske strømmerettighetene til Nickelodeon fra konkurrenten Netflix.

- Barn og ungdom er en meget viktig målgruppe for oss, og kvalitetsinnhold for barn er avgjørende for meg og mange foreldre. En mer prisverdig barnevakt som alltid stiller opp, finnes knapt, sier Steiber.

Les også: En av tre klager på TV-leverandøren

På strømmetoppen

Åtte av ti barn under tolv år har tilgang på nettbrett, og lineær TV-seeing blant de yngste er på vei ned. Det viser tall fra henholdsvis Medietilsynet ogTNS Gallup.

Samtidig står strømming av TV og filmer for en økende del av Internett-trafikken i norske bredbåndsnett. Ikke rart nettbrettene utfordrer stue-TV-ens hegemoni som barnas foretrukne TV-skjerm.

En utvikling innholdstilbyderne selvsagt har fått med seg. Apper med egne barnesoner og TV-apper kun for barn er blitt regelen snarere enn unntaket, og aktørene kniver om å ha det mest attraktive innholdet og den beste brukervennligheten.

Og de yngste er ifølge analysesjef Tolonen ivrige strømmere.

- Våre målinger forteller oss rett nok ikke hvem i husstanden det er som sitter med nettbrettet i fanget, men ut fra innholdet som strømmes fra våre nettspillere å dømme, er barn og unge de som bruker mest tid på strømming.

Samtidig reduseres ikke den tradisjonelle TV-titting tilsvarende, og i NRK antar man derfor at det totale TV- og videokonsumet øker.

- En hypotese er at de yngste gjerne ser en og samme episode flere ganger rett etter hverandre. En type «binge watching» ikke helt ulikt når voksne ser flere episoder av en TV-serie på rappen, sier Tolonen.

Tror på skreddersøm

Netflix, som i løpet av sine to år på det norske markedet antas å ha sikret seg rundet en halv million kunder, mener egenprodusert kvalitetsinnhold og evnen til å anbefale brukerne relevant innhold vil bli viktigere i konkurransen om de yngste TV-seerne.

- Netflix skal være noe annet for en 12-år gammel gutt enn det er for en fem år gammel jente. I motsetning til tradisjonelle TV-kanaler som sikter seg inn på en demografisk gruppe, vil vi fortløpende fange opp endringer i seermønster og tilpasse innholdet til den enkelte bruker slik at vi kan vokse med barna etterhvert som de blir eldre, sier innholdsanvarlig i Netflix, Kelly Merryman til oss.

Slik vil de vinne barnas TV-tid

«Innholdet er konge», heter det gjerne i TV-verden. Det gjelder ikke minst i kampen om barnas TV-tid.

Mens Viaplay satser på eksklusivt innhold fra både Nickelodeon og Disney Movies on Demand, signaliserer Netflix at de vil satse mer på egenprodusert innhold til barn, som «All Hail King Julien». Også NRK er klare på at egenprodusert innhold fenger.

Hos TV-distributørene satses det foruten på egne barneapper, på å tilgjengeliggjøre innhold for barn i arkivtjenester som lar brukerne strømme innhold via TV-dekoderen.

Visste du at...

I aldersgruppen to til tolv år ble det i gjennomsnitt sett 100 minutter linær TV daglig i 2012, viser seermålingene til TNS. Et tall som sank til 87 minutter i 2013.

Så langt i år ligger døgnsnittet på 79 minutter, men fjerde kvartal er historisk sett tidsrommet det sees mest TV.

Følg oss på Twitter: @RIKSdigital og på Facebook.

Direktør i den MTG-eide strømmetjenesten Viaplay, Rikard Steiber. 

Direktør i den MTG-eide strømmetjenesten Viaplay, Rikard Steiber. 

Barn- og unge er ivrige strømmere.  

Barn- og unge er ivrige strømmere.  

På forsiden nå