Digital mobbeeksplosjon

To av tre trønderske barn mellom 10 og 15 år har blitt, eller kjenner noen som har blitt, utsatt for digital mobbing viser en ny undersøkelse.

Saken oppdateres.

Digital mobbing skjer på moderne teknologiske plattformer og gjennom kommunikasjonsmidler som mobiltelefon, prateprogram og nettsamfunn.



En ny undersøkelse som er gjennomført av Opinion på oppdrag fra Telenor avdekker oppsiktsvekkende tall og syn på digital mobbing i Trøndelag.



Halvparten har opplevd mobilmobbing

Et av de største problemene undersøkelsen avdekket er usikkerheten foreldre føler rundt den nye formen for mobbing. Halvparten av foreldrene som ble spurt svarte at de ikke vet hvordan de skal håndtere det.

LES OGSÅ: Mobbefilter skal stoppe mobbingen

Samtidig viser den at foreldre er oppmerksomme på at tilfanget på kommunikasjonsmidler fører til mer mobbing. 88 prosent av de spurte foreldrene tror at den digitale verden gjør mobbing mer vanlig blant de unge.

Det ser ut til å stemme med barnas egne svar. Utbredelsen er svært stor i Trøndelag. Halvparten av barna har brukt mobiltelefonen eller internett til å mobbe andre – eller kjenner noen som har gjort det.

- Må tas på alvor

Tilgjengeligheten på nye kommunikasjonsmidler gjør oss mer tilgjengelige for direkte kommunikasjon. At avstandene mellom mennesker minsker kan bidra til å gjøre mobbingen vanskeligere å oppdage. Dette byr på nye utfordringer for foreldre, lærere og andre ansvarspersoner.

Digital mobbing kan foregå gjennom tekstmeldinger og epost eller via prateprogram som MSN og Skype. Trygg brukk-undersøkelsen viser at nær 100 prosent av landets ungdomsskoleelever bruker programmet MSN og 80 prosent av 11-åringene bruker det.

Samtidig kan barn oppleve å bli fryst ut av grupper i sosiale nettsamfunn som Facebook, Nettby, oppleve å bli kåret som venneflokkens peneste / styggeste eller se bilder bli lagt ut til spott og spe på internett.

Rådgiver Kjellaug T. Tønnesen i Barnevakten mener foreldre må prate med barna om disse kommunikasjonsmetodene – på tross av at de kan være vanskelige å forstå.

- Man må ta mobbingen på alvor og ha en åpen dialog med barnet og bli enige om å ta vare på konkrete eksempler på mobbingen. Med utgangspunkt i disse kan man eventuelt involvere skolen, sier hun i en pressemelding.

 
På forsiden nå