Det har vært mye fram og tilbake når det gjelder reklamasjonstiden på mobiltelefoner i det siste.

Elektronikkbransjen har villet ha en to års reklamasjonfrist, mens mobilprodusentene selv har hevdet at en ny mobil har en levetid på tre til fire år. Forbrukerrådet på sin side har hele tiden hevdet at reklamasjonsretten bør være på standariserte fem år.

Nå har imidlertidig Oslo tingrett slått fast en gang for alle at reklamasjonsfristen på mobiltelefoner kjøpt i Norge skal være på fem år.

Men vær oppmerksom på at denne reklamasjonstiden har visse forbehold. I forbrukerkjøpsloven står det nemlig: «Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år». Noe som i praksis vil bety at mobilprodusentene nå er lovpålagt å rette opp feil på mobilen din i tre til fire år. Dette fordi dommen ikke tar noe standpunkt til om alle mobiler er ment å vare i fem år. Bransjens eget utgangspunkt er en levetid på tre til fire år, og i eventuelle framtidige tvister vil domstolene sannsynligvis ta dette til underretning.

Dommeren i Oslo tingrett valgte å legge mobiprodusentenes eget utsagn om tre til fire års levetid til grunn i domsavsigelsen. I praksis så betyr da detta at du på papiret har fem års reklamasjonsrett, men du vil neppe få medhold i dette med mindre du er innenfor "grensen" på tre til fire år.

Dette var veldig morsomt. Og det er en veldig viktig dom, som har stor betydning for veldig mange mennesker, sier advokat Silje Nesteng i Forbrukerforsikring til dagbladet.no i dag.

Elektronikkbransjen har allerede signalisert at dommen vil bli anket.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix