2004 var ikke et godt år for Nokia. Det som skulle bli finnenes stor trumfkort, nemlig den lenge forsinkede introduksjonen av foldemodellene, ble alt annet enn en suksess. For der konkurrentene solgte i bøtter og spann av sine lekre, små sammenleggbare modeller, så slet Nokia med å overbevise brukerene om fortreffeligheten med sine egne modeller.

Men giganten Nokia har reist seg igjen og kan nå triumfere med hele 35% av det totale globale markedet for mobiltelefoner. Nå er Nokia igjen i drømmeposisjonen der de er nesten dobbelt så stor som erkerivalen Motorola.

Det tok Nokia nesten to år å ta igjen tapt terreng etter å ha mislyktes med å lansere bestselgende foldetelefoner.

Motorola gikk opp til 17.8% markedsandel fra 16.3% etter lanseringen av fjorårets bestselger RAZR V3.

LG har gått opp fra 6.8% til 7.2 % og forventer å stige ytterligere nå som Vodafone er med på det koreanske laget.

Sony Ericssons andeler gikk opp fra 6.3% til 6.9%, mye takket være populariteten til Walkman-modellen.

Den eneste av de fem markedslederne som tapte terreng var Samsung som måtte gi fra seg 0.1% og gikk ned fra 12.2% til 12.1%.

Nokia ser nå lyst på det ultimate målet som er å ta og holde 40% av totalmarkedet.

- Det er et tøft mål, men det ser mye lysere ut for Nokia nå enn det gjorde for ett år siden, sier bransjeanalytiker Caroline Milanesi fra Gartner Group.