Nokia annonserer nå lanseringen av en ny online distribusjonskanal for N-Gage titler og annet N-Gage relatert matriale. I tillegg vil Nokia også la spillene være tilgjengelig for alle Nokia-modeller som kan gjøre bruk av såkalte MMC minnekort, hvilket i første omgang betyr at eiere av Nokia-mobiler med S60 og eller N -serien kan benytte seg av tjenesten.

Spillene som nå legges ut på NOKIA SOFTWARE MARKET må først lastes ned til en PC for deretter å bli kopiert over til et MMC-kort. Så langt er ti spill lagt ut på siden ( ti av de aller beste N-Gage titlene gledelig nok).

Vil fortsatt støtte N-Gage

Nokia sier at de vil fortsette investeringen i N-Gage plattformen selv om den nå også innbefatter flere Nokia-modeller enn bare N-Gage og N-Gage QD. De ti titlene på Nokia Software Market kan også prøves i demo-format før du bestemmer deg for eventuelt å kjøpe. Prisen på spillene ligger på henhodsvis 19.99 Euro og 29:99 Euro. De aktuelle spillene i første omgang er:

Glimmerati ( racing / GTA-klone)

One ( beat-em-up)

Rifts: Promise of Power ( action / rollespill)

High Seize ( turbasert strategi)

Mile High Pinball ( flipperspill)

Pathway to Glory ( turbasert WW2-strategi)

Pathway to Glory: Ikussa Islands ( turbasert WW2-strategi)

Operation Shadow ( sanntidsstrategi)

Requim of Hell ( adventure / action)

Ashen ( førstepersonskyter)

Opp som en løve, ned som en skinnfell

Nokias N-Gage ble lansert med brask og bram den 7. oktober 2003. N-Gage var mobiltelefonen som rev ned alle gjerdene og forsøkte å kombinere den stadig voksende interessen for spill på mobilen med de mer tradisjonelle spillkonsollene. Og uansett hva man måtte mene om resultatet så var Nokias forsøk på å pløye ny mark i det minste et modig svalestup ut i forbrukerelektronikkens viltvoksende jungel.

Med en Taco i øret

N-Gage ble mottatt av interesse av både pressen og spill-entusiastene, men den jevne mobilkjøperen trakk på skuldrene av den flate Taco-lignende mobiltelefonen som på ingen måte kunne sies å være forbrukervennlig. En sak var at du så ut som om du snakket inn i et Taco-skjell når du brukte N-Gage som telefon, en annen var den vertikal-vendte skjermen som på ingen måte ytet spillene rettferdighet. Og når Nokia i tillegg ikke hadde tatt seg bryet med å integrere skikkelig 3D-grafikk i sitt bittelille spillkonsoll var floppen et faktum.

Kunsten å redde stumpene

Et drøyt år senere dukket N-Gage QD opp. Et forsøk fra Nokia om å redde stumpene. N-Gage hadde på ingen måte oppfylt markedspotensialet som Nokia mente var å finne for en spillmobil. N-Gage QD var på mange måter et skritt i riktig retning. Den var nå blitt rundere og langt mindre enn "Taco-mobilen". Et stort pluss i margen ble også tilskrevet Nokia for at brukerne nå slapp å åpne bakdekselet og fjerne batteriet for å kunne skifte spill. Men ennå var N-Gage langt fra perfekt. Nokia holdt standhaftig på beslutningen om en vertikal skjerm og utelatelsen av 3D-grafikk. Og offentliggjøringen av den neste generasjons håndholdt spillkonsoll i form av Nintendo DS og PSP gjorde at N-Gage QD framsto som både bakstreversk og "gammeldags" i forhold til de kommende konkurrentene.

N-Gage solgte fortsatt en i et respektabelt antall flere steder i verden, men mangelen på de virkelige gode titlene ble mer og mer synlig for publikum. Kun det turbaserte og N-Gage eksklusive strategispillet "Pathway to Glory" klarte å tilrane seg pressen og brukernes oppmerksomhet en stakkat stund. Og da PSP ble vist fram under E3 i Los Angeles den 11. mai 2004 var spillmobilens "15 minutes of fame" over.