«Phones should be open to anything» ( Telefoner bør være åpne for alt) og «The best devices have no limits» ( De beste sakene kjenner ingen grenser) står det å lese på en rekke reklamebannere for Nokia Nseries i det store eplet i disse dager. Og for å liksom ettertrykkelig understreke det hele så har Nokia tilføyd setningen «Open to anything» ( Åpen for alt) nederst på plakatene.

Disse setningene står å lese i en design som mer en tydelig er laget for å peke nese av Apples iPhone og dens "låste" struktur til den amerikanske tele-giganten AT&T.

Det var en våken leser som først lastet opp bildet til bloggsiden reddit.com og reaksjonene lot ikke vente på seg.

En leser skriver følgende: «Nokia er en svært populær mobilfabrikant utenfor USA, og særlig i Europa og i Asia. Nokia var stor i mobilindustrien lenge før Apple. Men Nokias penetrasjon av mobilmarkedet er i US er tilnærmet 0. Så da iPhone ble lansert ble vi her i USA helt bergtatt av denne dingsen mens mobilbrukere i både Europa og Asia ikke ble overvettes imponert. Dette fordi både Nokia og Sony Ericsson har langt bedre mobiler enn det iPhone er.»

En annen skriver: «Problemet ligger i at den amerikanske mobilteknologien ligger 5 år bak Europa, og Europa ligger 5 år bak Asia. Hvorfor i alle verden kan ikke USA gjøre et 10-års sprang i et eneste jafs?».

Nokias Nseries-kampanje i USA holder nå på å sparke igang en real debatt om hvorvidt Apples avgjørelse på å låse iPhone til AT&T`s system bare var et forsøk på å ha full kontroll over både bruken, samt det å forhindre at tredjeparts programvare blir brukt i telefonen.

iPhone blir lansert i Tyskland, Frankrike og England i november. Også her vil mobilen være låst til nasjonale teleoperatører.

Foto: reddit / biotech9