Eggen med eget arkitektkontor; Eggen Arkitekter, er godt kjent med Domen – men kanskje mest med husene rundt. For de fleste er tegnet av ham.
–Hvilket byggeprosjekt er du, eller ditt arkitektkontor, mest fornøyd med?
–Kontoret har i mange år arbeidet i området ved Nidaros Domkirke; gjennom gjenreisningen av Erkebispegården etter brannen i 1983, og ved byggingen av Besøkssentret på Vestfrontplassen. Målsettingen var å utforme nye bygningsvolum, som i størrelse, form og materialbruk kompletterer det historiske bygningsmiljøet og formidler en sammenheng mellom fortid og nåtid, og forsterker de to byrommene Borggården og Vestfrontplassen.
–Hva er din favorittbygning i Trøndelag?
–Jeg velger å trekke frem Trøndelag Teater, tegnet av arkitektkontoret 4B i 1996–97. Det er i dag et teater med stor bruksfleksibilitet, knyttet opp mot vår tid. Men som samtidig også er sterkt forankret i byen og det gamle teatret. God materialbruk og detaljering. Et fremtidig parkanlegg på deler av Leutenhaven ville gi muligheter til å utforme et verdig forrom mot vest og vestinngangen.
–Og utenfor Trøndelag?
–Hedmarksmuseet; Storhamarlåven, på Domkirkeodden ved Hamar. Satt opp i 1967 til 2005 ved arkitektprofessor Sverre Fehn. Et prosjekt som viser en mesterlig historieforståelse og tolkning formidlet i et anlegg. Blant annet gjennom et inn- og utvendig bevegelsesmønster, delvis på ramper over de historiske ruinene, innvendig også gjennom lysinnfall, materialbruk og detaljering.
–Hva mangler Trondheim arkitektonisk?
–Trondheim fremstår i dag som en by med et stort mangfold og mange kvaliteter, men også med mange utfordringer. Viktige elementer i den fremtidige byutvikling må blant annet være: Kunnskap om – og forståelse av byens historiske kvaliteter og forankring. Kvalitet på uterommene. Kontakt med fjorden.
Til å svare neste uke utfordrer Nils Henrik Eggen arkitekt Lars Fasting fra Fasting Arkitekter.