I salgsoppgaven ble huset i Halden beskrevet slik: «Gjennomgående svært høy og eksklusiv standard i samtlige rom. Hele eiendommen er både inn- og utvendig renovert de siste par år.» Isolasjon, kledning, vinduer, taktekking, el. anlegg og røropplegg var oppgradert/utført.

Nå har kjøperne hevet kjøpet og fått 500 000 kroner i erstatning. I utgangspunktet ba de om å få erstatning på 780.855 kroner.

Kjøperne overtok eiendommen august for to år siden for 4.500.000 kroner. Etter kort tid ble det oppdaget kjøperne avvik, blant annet kloakklukt i kjeller som skal skyldes defekt vannpumpe, i tillegg til vannlekkasje og dugg på vinduer.

Under overtakelsen fant kjøperne brunt støv i spiskammeret på kjøkken. Støvet viste seg å være fra hussopp.

- Ekte hussopp er et svært alvorlig problem i en bolig. Dette fordi i motsetning til vanlige fuktsopper som kun lever der det er fuktig, har ekte hussopp evnen til å transportere fukten rundt i boligen. Derfor kan hele huset bli angrepet, sier Johan G. Bernander, advokat i Help Forsikring.

- Huset var alt annet enn hva kjøperne trodde. Det har blitt avdekket nye negative overraskelser over lengre perioder, så saken har vært tung, legger Bernander til.

Skadene

Etter flere takstrapporter ble disse skadene under avdekket, ifølge Help. Summene i parentes er deres antatte pris for utbedring:

1. Ekte hussopp (339 700)

2. Løst toalett i 1. etg. (27 250)

3. Tilbakeslag på bad i 2. etg. (2750)

4. Mangelfull lufting og isolering på tak (399 025)

5. Feil ved beslag på vinduer (43 250)

6. Feil i forbindelse med utvendig kledning (53 375)

7. Feil ved ventilasjonsluker (5375)

8. Innkledd pipe (43 400)

9. Vannskade på kjøkkengulv (10 000)

10. Feil ved avløp og pumpe (118 750)

11. Drenering (217 500)

12. Luftlekkasje (520 433)

13. Parkett (387 500)

14. Etasjeskille opp mot terrassegulv og manglende dampsperre i konstruksjonen (692 160)

Totalt: 2 860 468 kroner, inkludert moms

I tillegg til antatt pris for utbedring krevde Help på vegne av kjøperne kompensasjon på 780 855 kroner.

Selgerne og deres forsikringsselskap ble stevnet mai i år med krav om at kjøpet skulle heves og at kjøperne skulle få denne kompensasjonen. Denne består av kjøpsomkostninger, spesialtilpasset løsøre, kostnader for utbedring av hussopp og total prisstigning (fem prosent av kjøpesummen).

I august godtok eierskifteforsikringsselskapet kravet.

Bernander mener saken tok tid fordi det har dukket opp nye forhold underveis. I tillegg til at kjøperne er prisgitt motpartens aksept av kravet, og at saker kan trekke ut når selgersiden bestrider kravet.

- Må være store feil og mangler

Norwegian Claims Link (NCL) foretar skadeoppgjør på vegne av Amtrust. De skal nå selge huset i Halden.

- Det har vært forhandlinger mellom partene over en stund. Vi anerkjenner at det var feil og mangler ved boligen. Vårt siste tilbud var på én million kroner. I stedet for å diskutere tilbudet, stevnet Help oss. For å kunne heve et kjøp, må det være store feil og mangler, sier Mille Mellbye, leder for skadeavdelingen i Norwegian Claims Link (NCL).

- Vi er veldig fornøyd med at saken er løst, og at kjøperne fikk den løsningen de ønsket: Å heve kjøpet.

- Visste selger om skadene?

- Vi representerer selger og uttaler oss i utgangspunktet ikke om selgers adferd i konkrete saker. I denne saken kan vi imidlertid opplyse at vi ikke mener at selger er å bebreide, sier Mellbye.

Boligen er opprinnelig fra 1914, og kan ikke sammenlignes med en nyoppført bolig, mener Mellbye.

- Det fremgår også fra salgsrapporten at dreneringen er gitt tilstandsgrad 2 (nest dårligst, journ.am) pga. alder og at det var symptomer på fukt i kjelleren. Etter vårt syn er det ikke noe tvil om at de kjøpte en eiendom fra 1914 med risiko for skjulte feil og mangler, sier Mellbye.

Følg journalisten på twitter, @synnehm

Skal du kjøpe bolig?

Hvert fjerde boligkjøp ender med klager til forsikringsselskapene, ifølge Sintef. Bad er en gjenganger. I tillegg til lekkasjer på terrasser, balkonger, takvinduer, og uregelmessigheter i ytterkonstruksjoner og kjellere. Vannlekkasjer og problemer med vann er ofte årsaken til at det blir saker, ifølge Sintef.

Sintef Byggforsk har gitt ut visningsguiden «På visning», der de går gjennom hva man som bør sjekke før man kjøper.

Det er tre store spørsmål du søker svar på når du er på visning, ifølge boken. «Må det byttes eller repareres? Blir det dyrt? Blir det vanskelig?»

Ifølge Sintef er dagens takstrapporter ikke alltid tydelige når de beskriver skader og mangler ved boligen. Formuleringer som «området ligger utenfor takstmannens kompetanse og er ikke vurdert» forekommer altfor ofte.

Står det «bør undersøkes nærmere», så vil dette kunne brukes mot deg hvis du oppdager feil senere. Står det «fra byggeår» i taksten, forutsettes det at kjøperen selv forstår at noe må byttes ut. Hint om skader gjør at det ikke er mulig å klage i ettertid.

Parkett på kjøkken er ødelagt grunnet vannskade, ifølge takstrapport. Foto: HELP
Bildet viser en pumpe som er nedfelt i gulvet på vaskerommet. Her har vann fosset ut i gulvkonstruksjonen. Foto: HELP