En rekke tomteeiere ved innflygingen til Flesland får trolig ikke bygge bolig på tomtene sine likevel, selv om de skjermer utearealet mot støyen.

Det er klart etter at Bergen kommune nå har laget en ny veileder for hvordan byggesaksavdelingen skal tolke den siste månedens diskusjoner om flystøysoner rundt Flesland.

Dette kan også få konsekvenser for de som ønsker å bygge på eksisterende hus i samme område.

I begynnelsen av juni fortalte BT at kommunen hadde gitt byggestopp til en rekke boligprosjekter.

- Vi gikk jo litt i kjelleren, for det er mye penger vi har lagt ut. Vi sitter med en tomt til 1,6 millioner, som vi risikerer å ikke få solgt igjen. Det føles ikke så bra, sa Ingrid Jøsok til BT da.

Sakene viste at saksbehandlerne i byggesaksavdelingen var i villrede om hvordan de skulle tolke reglene, noe som både skyldtes et nytt støykart fra Avinor og statlige retningslinjer som tilrådde en lavere støygrense enn det som lå i kommuneplanen (52 versus 55 desibel i utearealet målt over ett døgn).

Det medførte en hektisk møteaktivitet, som 11. juni resulterte i enighet mellom kommunen og Fylkesmannen om at 55 desibel skulle gjelde.

- Kommuneplanen gjelder

Etter avklaringen var det likevel usikkert hva som vil skje med tomtene der støyen blir målt til over 55 desibel. Spørsmålet er hva de kan gjøre med byggkonstruksjonen for å skjerme utearealet mot støy, og dermed komme under grensen.

Med den nye veilederen, som ble godkjent av byråd for byutvikling Filip Rygg før helgen, er det ikke lenger særlig tvil:

- Dette er akkurat det samme som står i kommuneplanen. Noen har spurt hva det innebar det vi sa i media, og kunne kanskje tro at vi laget nye retningslinjer, men det gjør vi ikke, sier Rygg.

Vil gå til sak

For Raed Abbadi og kona Ingrid Jøsok får dette store konsekvenser. De har fått målt 59 desibel (og ikke 56 som de feilaktig trodde) på sin tomt i Godvik i Bergen.

Fra kommunen har de nå fått beskjed om at de heller ikke kan bygge over eller bygge inn utearealet for å dempe støyen, fordi kommuneplanen kun tillater slike tiltak i sentrum, bydelssentra og senterområder langs Bybanen.

Saksbehandleren i kommunen har nå fortalt dem at de vil få avslag på byggesøknaden, men at de kan søke om dispensasjon fra kommuneplanen. Det kommer de til å gjøre, sier Abbadi.

- Vi håper byrådet vil overstyre avslaget vi sannsynligvis vil få fra byggesaksavdelingen, sier han, og legger til at de vil gå rettens vei for å få erstatning hvis de ikke får bygge.

- Hvis staten stopper oss fra å bygge på en tomt som var regulert, må vi få erstatning.

Vil utfordre fylkesmannen

Byråd Rygg sier han har ambisjoner om at flest mulig skal få bygge, men sier det er problemer med å gi dispensasjon fordi saken i neste omgang kan bli stoppet av Fylkesmannen.

- Hadde vi sagt ja bare for at saken ble opphevet av Fylkesmannen, ville vi kastet blår i øynene på folk, sier han.

Rygg sier han likevel ønsker at noen utbyggere nå finner kreative løsninger og søker om dispensasjon.

- Vi vil gjerne prøve saker med mindre overbygg, hvis folk har lyst til å søke med fare for at saken blir snudd av Fylkesmannen. Vi vil gjerne teste ut disse grensene, sier han.

Vil endre flytraseene

Bergen kommune har ingen oversikt over hvor mange tomter som nå risikerer å blir ubeboelige. Ifølge Abbadi er det rundt 20 byggeklare tomter bare i deres nabolag i Godvik.

Utfordringen er at flyene går omtrent rett over hustakene. Dermed kan de ikke bruke selve huset til å skjerme utearealet mot støyen, som en kan dersom flyene går et stykke til side for huset.

For tomteeierne i Godvik kan det løse seg hvis Fylkesmannen aksepterer at tidligere saker skaper presidens. Ifølge Abbadi fikk naboer så sent som i november i fjor godkjent sine byggesaker.