For tiden er det bare hvite skyer over bobilforhandlerne. Her er et knippe helintegrerte "tungvektere" klar for levering. Foto: HELGE SUNDE

Men nordmenn flest har orden på både papirer og finanser. Det viser salgstallene for bobiler og campingvogner. Kurvene fikk en «dupp» i siste kvartal i fjor, men interessen for det frie ferieliv har tatt seg merkbart opp igjen i årets første måneder.

Bergen Caravan AS som er blant landets største i bransjen, har tunet fullt av årets modeller. Dagsferske salgstall sier at i årets første måneder økte bedriften salget med ti prosent i forhold til 2008 som var et svært godt år. Rundt 70 prosent av kjøperne ordner finansieringen selv.

Raskt til køys

– Trenden er klar, folk vi ha det lettvint og derfor tror vi senkeseng i halvintegrerte biler blir årets vinner, forklarer Steinar Mellingen. Han drar i en spake og senker ned dobbeltkøyen som blir hengende over sofagruppen. Soveklar dobbeltseng på 30 sekunder.

– Hva slags campingvogner er mest i vinden?

– Store vogner som står fast på en campingplass året rundt, og her er også den største salgsøkningen. Prisene går fra 240 000 til rundt 700 000 kroner. Vi selger dessuten en god del av det vi kaller lettere reisevogner.

Komplisert regnestykke

– Hvem kan kjøre hva?

– Hvis bobilens totalvekt overskrider 3500 kg, kreves utvidet førerkort.

– Når det gjelder campingvogner, er slepets og bilens vekt avgjørende. Alt handler om sikkerhet. Slepet må ikke ta kontroll over bilen. I regnestykket må det også tas hensyn til nyttelasten. Det sikreste er å la forhandleren kontrollere alle tall, råder Mellingen. Bransjeveteranen anbefaler i tillegg nybegynnere å ta et kjørekurs hos Norsk Caravan Club.

Båtfolk går i land

– Hvem kjøper bobiler og vogner?

– Svært mange som har hatt vogn, kjøper bobil og de fleste er i alderen 50 – 62 år, mens unge par kjøper campingvogn. I senere år har vi fått mange tidligere båtfolk som bobilkunder. De konverterer til landliv og bobil og synes de får mer opplevelser på kortere tid, ifølge dem selv, sier Mellingen.

Nesten alle nye vogner og bobiler utstyres med bokser som håndterer det digitale bakkenettet.

– Og TV-skjermene blir større, sier forhandleren.

Bygg flere plasser

Rundt om i Norge er mange lite pene ansamlinger av campingvogner med verandaer og spikertelt, og mange velorganiserte plasser for fastliggere. Steinar Mellingen mener tiden er overmoden for å legge mer til rette for permanent oppstilte campingvogner i kombinasjon med plasser for korttidsgjester. Dette vil skape inntekter og aktivitet i utkantkommuner. Politikere og andre må slutte å stygt campinggjester.

– Vil ønsker selvsagt å selge flere vogner, men like viktig er at folk med helt vanlige inntekter skal kunne skaffe seg en fritidsbolig. Vi har mange nok hyttebyer som monumenter over norsk velstandsutvikling. Campinganlegg krever mindre inngrep og tilrettelegging, og kan lett tas tilbake til vanlig jordbruksdrift, sier Mellingen.

Foto: HELGE SUNDE
Ferie i bobil gir stor frihet til å velge seg reisemål. Bildet er fra sommervakre Mauranger i Kvinnherad. Foto: HELGE SUNDE
Senkeseng i halvintegrerte bobiler; en av årets gode nyheter. Foto: HELGE SUNDE
God plass til voksne og barn i sovedelen på en stor campingvogn. Foto: HELGE SUNDE