Pene og velkledde. Slik så de ut, de norske charterturistene da de i 1961 entret Braathens Safes fly for å reise på sydenferie på Mallorca. Foto: SCANPIX

Det er grytidlig søndag 21. juni 1959 og stille i hovedstadens gater. En gruppe korrekt kledde voksne mennesker, er i ferd med å samles med feriekofferter på slep. Disponent Sverre Hongslo fra Myhre Reisebyrå går rundt og hilser på hver og en. De laster seg inn i den ventende bussen. Knappe halvtimen senere sjekkes de en og en inn på Fornebu.

Etter en mellomlanding i Genève humper de klokken 13.30 inn foran terminalbygningen på Aeroporto de Palma Mallorca. 16 dager med sol, varme og asurblått Middelhav venter. Ingen ante at dette skulle bli begynnelsen på det som ettertiden beskriver som det norske chartereventyret. Da flyet denne søndagsmorgenen tok av fra Fornebu var det den første offisielle, helnorske selskapsreisen med charterfly som lettet.

De var bare 35 turister om bord, det skulle bli til sammen 400 før året var omme. Siden har rundt 25 millioner reist på charterferie fra Norge. I fjor ferierte rundt 1,1 million nordmenn på denne måten.

Førstemann

Odvar Korsvold (1926-2008) var en gründer og pioner i det norske chartereventyret. 21 år gammel kjøpte han sitt første fly i 1948, startet fem år etter sitt eget lille flyselskap, Norrønafly, og drev med luftfoto. Midt på 50-tallet slo selskapsreiser med charterfly igjennom i våre naboland, og nordmenn begynte så smått å benytte tilbudene der. Kunne det være et marked for ham? Det var da, i 1958, han fikk snusen i et Convair-fly som sto i Zürich og var til salgs.

– Jeg hadde samlet noen kroner på bok, og var gæren nok til å ha lyst til å begynne med charterflyvninger, fortalte Korsvold i et portrettprogram med NRK Østfold for noen år siden.

Det var ikke hvilket som helst fly han hadde kastet blikket på. Convair-flyet var opprinnelig innredet for dronning Elizabeth II da hun skulle på kroningsferd til Australia. Deretter hadde sjeiken av Kuwait kjøpt det og innredet det med plysj og luksus for sitt bruk, for en sjeik og hans harem.

– Fem breie, flotte divaner bak, og plass til 20 passasjerer foran. Det måtte bygges om.

Inngikk partnerskap

Samme høst fikk Norrønafly nyanskaffelsen, og var klar for charerflyvninger. Samtidig var en annen norsk charterreisepioner i virksomhet; Hans G. Myhre fra Erik Myhres Reisebyrå hadde fått norsk agentur for Spies, men ville gjerne noe mer.

I desember 1958 reiste han til Mallorca for å se på mulighetene til å arrangere norske charterturer hit. Ikke lenge etter fant Myhre og Korsvold hverandre, og de kunne annonsere den første norske charterturen med fly 21. Juni 1959. Ikke lenge etter formaliserte de samarbeidet i Saga Tours, som ble et varemerke i mer enn 40 charterår.

Biff og vinkelner

1125 kroner betalte de fleste av de 35 første norske charterturistene for den to uker lange Mallorca-turen med Myhres Reisebyrå og Norrønafly. Noen studenter hadde kapret seg billigbilletter til 995 kroner gjennom Universitetets Reisebyrå. Men på turen var alle like. To flyvertinner tok seg av passasjerene om bord, laget mat på flykjøkkenet og serverte den på skikkelige porselenstallerkener.

Pappa Solér

På Mallorca ble de tatt hånd om av Francesco Solér, faren til Erik Solér. Han var engasjert som vert og reiseleder for de norske charterturistene. Og alle ble de innkvartert på Hotel El Paso, den gang et hotell med 50 rom, vest for Palma.

– Det var dyrt den gang, meget dyrt, har Francisco Solér fortalt.

– Men de fikk til gjengjeld tre-stjernes hotell. Jeg kan huske at vi sogar hadde sommelier (vinkelner, red.anm). Middag ble servert utendørs hver kveld, alle herrene stilte med slips, det var en annerledes stil. Men veldig hyggelig.

Og lå ikke turistene ved bassenget eller på stranden, kunne de nyte utflukter til blant annet Drac-grottene, besøke stedet der Chopin komponerte Regnråpepreludium eller kaste seg ut i livlige kvelder på Plaza Gomila i Palma. Eller konsumere Sydens billige drikkevarer.

– De fikk kjøpe en literflaske vin for én krone, og cognac for tre. Det var ikke rart de hadde litt mye med hjem, har Korsvold fortalt. Han minnes enkelte problemer med tollen.

Presset ut

Ti nye charterturer, med til sammen drøyt 400 passasjerer, fløy Norrønafly for Myhre Reisebyrå, Saga Tours, utover sommeren og høsten 1959. Men 400 passasjerer var ikke nok, det ble ikke lønnsomt. Kapasiteten måtte økes for å få mer sving å på sakene, mente Korsvold. Convair-flyet ble for lite. Norrønafly la det ut for salg og bestilte to større fly i stedet. Det ble snipp, snapp, snute for det lille flyselskapets chartereventyr.

– Vi var for tidlig ute, konstaterte Korsvold, og valgte å konsentrere seg om annen flyvirksomhet i stedet.

Braathens SAFE gikk inn i Saga Tours, da var både kapital og stor flykapasitet på plass, og chartereventyret kunne vokse videre fra sin spede start.

En revolusjon

I 1960 kommenterer en av norsk reiselivs sentrale aktører, direktør Trond Reehorst i Bennett Reisebureau, utviklingen i norsk reiseliv. Han mener de opplever en revolusjon.

– Revolusjonen ble utløst av charterflyvninger med selskapsreise. På enkelte av de populære charterreisene, for eksempel til Mallorca, er flyet fullsatt av førstegangsflyvende. Når man kan fly frem og tilbake til Mallorca og ha full pensjon på et godt hotell i 12 døgn for tusen norske kroner, så er vi vel kommet langt i det som er den virkelige demokratiseringen av reiselivet.

Saga Tours flerdoblet trafikken i 1960. Raskt kom flere charterreisemål til. Med Rhodos og etter hvert Kreta begynte Hellas å lokke, de spanske Kanariøyene kunne friste nordmenn med sommerlig klima året rundt, og flere charterreiseoperatører meldte seg på det norske markedet.

I 1966 dro 17 000 charterturister fra Norge og ti år etter var antallet 237 000. For alvor skjøt den nye reiseformen fart på 1980-tallet. Chartertrafikken har siden gått litt opp og ned, men målt i antall – om ikke markedsandel – har trenden vært klar: I 2000 passerte chartertrafikken én million reisende.

Nordmenn svikter ikke den femti år gamle reiseformen.

Foto: PRIVAT
Mallorca kaller. Slik lokket annonser for 50 år siden feriehungrige nordmenn med de første norske charterreisene med norske fly .Prisen på 1150 kroner var ikke for folk flest. Foto: FAKSIMILE FRA DAGBLADET