Det er konklusjonen i rapporten «Reiselivsstrategi for Trøndelag 2008 – 2020» som er laget på oppdrag fra Trøndelagsrådet. Her utpekes fire fyrtårn som skal lokke turistene hit: Trøndelag Reiseliv skal bruke åtte millioner kroner på å selge olavsarv og vikingetid, kysten og kystkulturen, Trondheim og verdensarven Røros.

– Trøndelag må bli tydeligere på hva vi er. Vi må få frem de fire spydspissene våre. Så må vi dra lasset sammen og bruke de midlene som finnes til å nå målene, sier markedsjef Stig Rimolsrønning i Trøndelag Reiseliv as.

– Nå satser dere på fire helt forskjellige ting, er det å gjøre Trøndelag tydeligere?

– Ja, den overordnede strategien legger et godt grunnlag for at Trøndelag skal framstå tydelig, sier Rimolsrønning.

– Hvordan ligger vi an i dag?

– Vi er inne i et godt spor. Tror karakteren vår blir bedre og bedre. Sammenlignet med Lofoten, Fjordnorge og Nordkapp så har vi en vei å gå, men det er dit vi vil, sier Rimolsrønning.

Svensk satsing: 28 milliarder

Konkurransen er beinhard. I likhet med Trøndelag Reiseliv har Jämtland Härjedalen Turism en klar strategi for perioden frem til 2020. Men i motsetning til den norske har de med svensk grundighet satt klare mål og listet opp de planlagte investeringene.

Rapporten som kom ut i fjor høst, konkluderte med investeringsplaner for ikke mindre enn 28 milliarder friske kroner. 12 milliarder kroner skal brukes bare i Åre, fem milliarder kroner i Funäsdalen og åtte milliarder kroner i Vemdalen. Til sammen skal det blant annet gi 69 000 nye sengeplasser.

Länsturistsjef Mats Forslund peker på at nettopp turisme i dag er en av hovednæringene i Jämtland. Den står for 3700 jobber og gir en omsetning på 3,4 milliarder kroner. Halvparten av dette i Åre alene.

Nyinvesteringene de neste ti årene skal gi 1200 nye jobber i Jämtland og doble årsomsetningen i Åre fra 1,7 milliarder til 3,4.

Gjestene er markedsførere

– Det viktigste er at vi er dyktige med turistspørsmål. Våre gjester hjelper til å markedsføre oss, fastslår Karin G. Granlöf ubeskjedent. Hun er prosjektleder for Jämtlands 2020-prosjekt.

– Hva har gjort at dere lykkes?

– Vi er kommet et stykke på vei, men det kan bli bedre. Det er jo ikke snakk om rakettforskning. Alle tjener på et samarbeid, og da vil alle jobbe for det. Det viktigste er at turistens ønsker skal være i fokus, sier hun.

Sommerturisme først og fremst

På norsk side finnes det i dag ingen god oversikt over planlagte prosjekter. Rimolsrønning lister opp nytt konferansehotell på Brattøra i Trondheim, byggingen av bronsealdergården Stiklastadir på Stiklestad, Rock City i Namsos og nytt spaanlegg ved Røros hotell, som noen av planene.

Det finnes heller ikke noen klar målsetting for hvor mange nye turister reiselivssatsingen de ti neste årene skal resultere i.

Men markedssjef Rimolsrønning sier det først og fremst er markedet i Tyskland, Nederland og England som er målgruppen. Adresseavisen snakker med ham når han er på vei til den store fiskemessen Visma i Rotterdam. Der skal han lokke flere europeiske sportsfiskere til å legge sine ferier til Midt-Norge.

Når det gjelder vinterturismen, som er lokomotivet på svensk side av grensen, trekker Rimolsrønning spesielt frem Oppdal og Røros. Han mener spesielt alpinbygda Oppdal lokker turister.

– Men vi i Trøndelag Reiseliv jobber mest med sommertrafikken, sier han.

Han vil ikke svare på hva som mangler i Oppdal, eller hva som burde blitt gjort for å ta igjen gigantforspranget som Åre har fått. Han henviser alle slike spørsmål til eierne av anlegget.

– Hva tenker du om situasjonen i Oppdal?

– Jeg er glad for at de har en positiv utvikling. De har en positiv drive og hadde all time high i heisene i fjor. De er ikke lenger bare en vinterdestinasjon, sier Rimolsrønning.