Både reiselivsnæringen og resten av næringslivet jubler over det nye tilbudet.

I går fløy det danskeide selskapet DOT en ekstra chartret tur med 30 passasjerer fra Gardermoen til Røros. Slik kan blant andre Den norske legeforening igjen å legge sine seminarer til Røros, etter flere års fravær på grunn av et mangelfullt flytilbud.

Skrytes opp i skyene

For hele april i fjor hadde Widerøe 652 passasjerer til og fra Røros. Allerede nå, med ti færre flydager (inkludert tre flyløse påskedager i år), viser apriltallene en økning med nesten 200 passasjerer, eller 30 prosent økning. Ifølge handlingselskapet Røros Flyservice lover det svært godt for utviklingen videre.

– Tilbudet er blitt 100 prosent bedre enn det var takket være at DAT (Danish Air Transport) gjennom sitt Litauenbaserte atterselskap DOT tok over rutekonsesjonen fra 1. april. Selskapet har vist en utrolig evne og vilje til å samarbeide, og gjennom en utstrakt kontakt har vi allerede lagt til rette for å kunne arrangere en rekke seminarer som vi ellers ikke hadde fått utover våren. Selskapet har gitt oss gode priser på charteropplegg utenom de faste flyrutene, med muligheter til å også benytte fly som tar inntil 140 passasjerer. Det åpner nesten ubegrensede muligheter for oss videre fremover.

Det sier en begeistret adm.dir. Mikael Forselius ved Røros Hotell. Takket være det nye flytilbudet kunne han i går ta imot 60 flybårne medlemmer fra Den norske legeforening til to dagers seminar. Fredag returnerer de til Gardermoen med ettermiddagsflyet og en chartret avgang i tillegg.

Produksjons- og logistikkdirektør Torbjørn Iversen ved HÅG på Røros er også full av lovord over det nye flyrutetilbudet, med daglige avganger både morgen og kveld mellom Røros og Oslo.

- En helt ny verden

Det betyr at jeg kan sette meg på flyet fra Røros litt over halv syv om morgenen og være fremme i København bare vel tre timer senere – i tillegg til at jeg kommer meg hjem igjen samme dag. Vi er blant de største enkeltbrukerne av det nye flytilbudet, og bare denne uken har vi 40 reisende til og fra Røros. Det nye ruteopplegget er blitt en helt ny verden for oss, der vi sparer utrolig masse tid på reising i forhold til tidligere, sier Torbjørn Iversen.

Charterplaner mot Sverige

Lufthavnsjef Stig Moen ved Røros lufthavn er også svært tilfreds, både fordi han registrerer at trafikken tar seg kraftig opp, og ikke minst fordi DOT har hatt en utrolig punktlighet siden starten 1. april.

– Vi jobber nå også sammen med DAT/DOT for å få til et seriecharteropplegg til kommende vintersesong. Ideen er å utnytte ledig kapasitet til å fly vinterferiegjester fra Stockholms-området til Røros for videre busstransport de få milene over til Tänndalen og Funäsdalen på svensk side. Samtidig jobber vi også for å få til en løsning med hangar på Røros, for å sikre at det nye ruteopplegget kan gjennomføres også i vintersesongen. DAT/DOT har satt hangarplass som krav for å kunne overnatte med flyet på Røros og dermed sikre den tidlige morgenavgangen, sier Stig Moen.