Andrea Bjerkeli og Knut-Harald Bakke på Besseggen i fjor sommer - forelsket i norsk natur. Foto: NORDIC EXPERIENCE

Jon Ragnar Viggen er en av de fem eierne og gründerne bak Nordic Experience med base i Trondheim. Deres nisje er å la folk få oppleve biter av vår flotte natur. Og Viggen og hans kolleger farer ikke med tomme ord:

- Vi har fått etableringsstipend fra Innovasjon Norge, nettopp fordi de mener vi fyller et hull i reisemarkedet. I tillegg til etablererstipendet deler Innovasjon Norge også sitt kontaktnett og kompetanse med oss.

Populær messeaktør

Det drøyt ett år unge selskapet var deltager på den store reiselivsmessa i Berlin i starten av mars.

- Vi fikk mye positiv tilbakemelding og var tydeligvis en populær del av den norske standen, forteller en fornøyd gründer.

- Utenlandske reisebyrå ga uttrykk for at de gjerne vil selge turene våre. Blant annet kom vi i kontakt med et byrå i Australia som har spesialisert seg på turer til Norden i over 30 år. De ga uttrykk for at våre opplegg både var godt nytt og interessant for dem.

God erfaring

De fem ferske reiselivsaktørene – alle mellom 23 og 33 år - har sin unge alder til tross, god erfaring – fra egne opplevelser, både i utlandet og i Norge. I 2007 begynte de forarbeidet med det som i fjor ble til et selskap.

- 2008 var et slags «år 0» for oss. Erfaringene fra de syv turene vi gjennomførte, både egne refleksjoner og turdeltagernes tilbakemeldinger, la vi til grunn da vi satte sammen årets program, sier Viggen.

- Og årets turer går til?

- Vi satser mest på det vestlige og midtre Norge; Vestlandet, Trøndelag, Nordmøre, Geiranger, Trollstigen og Mardalsfossen. Våre turer er lagt opp rundt aktiv ferie med flotte naturopplevelser. Vi forflytter oss mellom flere steder i løpet av alle turene, men har lagt opp turene slik at vi maksimalt tilbringer tre-fire timer i minivan'en vi bruker som transportmiddel.

Oppleve og delta

De flotte panoramaene er én del av opplevelsene. Delta i isklatring, brevandring og rafting hører også med – da i samarbeid med selskap som har spesialisert seg på slike aktiviteter og som har tilhold på de forskjellige stoppestedene på turene.

- Norge er et dyrt ferieland er et inntrykk som virker å ha festet seg.

- Vi synes vi har klart å sette sammen pakker og turer til bra priser. Vi har vært nødt til å justere prisene litt oppover i forhold til i fjor, men er likevel på døgnpriser på rundt ett tusen kroner. Med mat, overnatting, transport og privat guide inkludert er dette en meget konkurransedyktig pris, også ute i Europa og verdens ellers.

Bare utlendinger

- Dere satser tydeligvis internasjonalt, med brosjyremateriell på engelsk og nettsted på engelsk (og norsk).

- I starten har vi satset på å få utlendinger til Norge for å oppleve og være aktive i vår flotte natur. I fjor hadde vi bare utenlandske gjester. Det nærmeste vi kom nordmenn, var utlendinger bosatt her i landet. Men den aktuelle finanssituasjonen og reiselivsfolks utsagn om at vi nordmenn i år vil feriere mer i eget land, gjør at vi kanskje vil få også nordmenn som deltagere på våre turer i år, høyttenker Jon Ragnar Viggen.

Foto: NORDIC EXPERIENCE
Abigail Boston og James McNamara tar seg en pust i bakken etter en tur på Hardangervidda. Foto: NORDIC EXPERIENCE