Navnebyttet er et ledd i en større omleggingsprosess som også omfatter satsing på egne pakketurer og nye nettsider.

Selskapet som omfatter over 40 byråer over hele landet i tillegg til hovedkontoret I Oslo er Norges største reisebyråkjede innen ferie- og fritidsmarkedet.

– I takt med økt internasjonalisering opplevde vi stadig at navnet Ferieverden, selv i Skandinavia, måtte forklares. Vi er også en del av en felles nordisk organisasjon, og i Norge er vi nå VIA Tours og VIA Travel. Vi ønsker å stå enda tettere sammen som gruppe i fremover enn hva tilfellet har vært tidligere, sier Anniken Aaseth, administrerende direktør i VIA Tours.

Egne pakketurer

Charterpakker, cruiseferier og skreddersydde opplegg for individuelt reisende er det selskapet tradisjonelt har markedsført seg på. Nytt i høst er imidlertid satsningen på egen utviklede pakketurer.

– Våre fagfolk som sitter ute i byråene opplever en stadig økende etterspørsel etter reiser som setter fokus på noe. Vi opplever at små grupper er veldig åpne for å ha et tema i ferien. Det kan være alt fra Mamma Mia-tema i Hellas til sykkeltur på Cuba og trøffeljakt i Italia, forteller Aaseth som lanserer sin egen oversikt over pakketurer om kort tid.

Nett

I tråd med omleggingen for øvrig er også nettsidene bygd om. Selskapet ønsket sider som skaper reiselyst, er lett navigerbare og har gode søkemotorer.

– Det har vi fått, men i tillegg underbygger sidene kompetansen og erfaringen som rådgiverne i de enkelte byråene besitter, understreker Aaseth, som også fremhever at skal man drive reisebyrå i Norge i dag, må man ha kundevennlige åpningstider, søndagsåpne telefoner og medarbeidere som synes det er moro å jobbe med reiseliv.

– Vi er i en unik situasjon. Vi selger de reisene folk vil på, ikke dem de må på. Det skulle bare mangle om vi ikke er entusiastiske