Det viser en omfattende landsomfattende kundeundersøkelse gjennomført av VIA Travel. Blant annet har askeskyen ført til at bedriftene er blitt mer opptatt av tryggheten reisebyråene kan gi.

Funnene nedenfor gjelder forretningskunder i Trøndelag. Siden VIA Travel Tvete har 40% av markedet, bør dette være nokså siginifikant for atferden totalt sett.

* 85 % av kundene mener avgangstider er viktigere enn hvilket flyselskap de velger. Dette er over landsgjennomsnittet.

* 90 % sier at kort reisetid er viktig for dem.

* 60 % synes ikke det er viktig å reise på business class.

* 60 % sier at det er nokså eller meget viktig at reisen er billig. Dette er over landsgjennomsnittet.

Fra januar til og med april har snittprisen for enveisbillett fra Trondheim til Oslo sunket med 15 %. Når det gjelder reiseaktivitet mener kundene at fortsettelsen av 2010 vil ligge på samme nivå som 2009.

Konklusjon

Det er en markant endring i holdning og kjøpsatferd når det gjelder forretningsreisende i Trøndelag. For to-tre år siden betydde lojalitet til flyselskap mye mer enn i dag.

Pris og fleksible avgangstider har større betydning for bedriftene og deres ansatte nå en bare for ett år siden.

Via Travel Tvete ser resultatene i sammenheng med at svært mange av forretningskundene har innført en strammere reisepolicy på grunn av finanskrisen for å redusere tidsbruk og kostnader til reiseaktivitet i jobbsammenheng.

Også den økte konkurransen i flybransjen, hvor kundene nå faktisk har reelle valg, kan ha påvirket den økte bevisstheten på hva man kjøper av reiser.

Reiseoperatøren tror også direkteruter og fleksibilitet med hensyn til avganger vil være kjøpskriterier som har økende betydning for den forretningsreisende trønder.