De seks forskjellige typene tingvollost samlet på på ett brett. Foto: KJELL A. OLSEN

På Saghaug Gard har man de siste årene satset millioner på omlegging av drift, modernisering av anlegg og nytt produkt – ost. Selv om utviklingen har gått raskt og mottagelsen av osten har vært meget positiv, har familiebedriften langt fra bare seilt i medvind. I februar ble ysteriet satt ut av spill av en oversvømmelse.

- Vi ble nødt til å destruere ost for en halv million kroner, forteller Egil Smith-Meyer, samboer med odelsjenta, Kristin Waagen.

Verst gikk det ut over familiens mest berømte og premierte, «Kraftkar». Den vellagrede blåskimmelosten måtte i sin helhet kastes.

Historisk inspirert

Saghaug er en erkegammel gård med dokumentert drift allerede for mer enn 700 år siden. For osteprodusentene på gården er det historiske aspektet viktig, noe som vises på emballasjen. Ostene har nemlig fått navn med lokalhistorisk bakgrunn. «Kraftkar» for eksempel er inspirert av en dugelig sterk dreng ved navn Tore Nordbø og som levde i Tingvoll i middelalderen.

Mønsteret på innpakningen har også en historie; det er kopiert fra prekestolen i Tingvoll kirke.

Trang start

Da familien på Saghaug bestemte seg for å forsøke seg med ost, kom osten før ysteriet: Den første spede start skjedde i en nylaget baderom i bolighuset til «midtgenerasjonen», Gunnar og Solvor.

- Utviklingen har egentlig gått raskt. I 2006 sto ysteriet ferdig, og to år senere den nye fjøsbygningen, sier Smith-Meyer. Han og samboer Kristin forlot sine jobber som henholdsvis tekstforfatter i reklamebyrå og rådgiver i Tine. Og det var ikke akkurat raske penger som var motivasjonen:

- Til sammen gikk vi vel ned mellom 200 000 og 300 000 i årslønn, antyder ex-tekstforfatteren og legger til:

- Det er jakten på den perfekte osten som er en viktig motivasjonsfaktor, og i Tingvollost har vi stor arbeidskapital. Vi gjør alt selv; fra oldefar Toralv (79) som har saget tømmer til bygningene fra egen skog, via svigerfar Gunnar som er gårdbrukeren og svigermor Solvor som er ysteribestyreren til oss ungfolket som tar oss av markedsføring, kundekontakt og administrasjon. (Lille Markus på to får vente noen år før han mønstrer på osteskuta¿)

Økologi-fokus

Tingvoll har satset sterkt på å gi kommunen en økologisk profil og har også tiltrukket seg mange fagfolk både fra inn- og utland.

- Vi produserer osten så økologisk fornuftig som vi kan uten å legge om driften helt. Forresten kan det aller meste av norsk landbruk kalles økologisk om vi sammenligner oss med mellomeuropeiske land.

Internasjonal lansering

I mange av disse landene verdsettes gårdsproduserte matvarer høyt. Tingvollost er i dialog med potensielle kjøpere både i Belgia, Danmark og Tyskland. I Europas største varehus KaDeWe i Berlin var brieosten «Mektig høvding» på vei inn i hyllene da selv giganten i Tauentzienstrasse ble slått smått i svime av finanskrisen.

- Tyskerne måtte ta en pause med tanke på inntak av nye produkter. Foreløpig er situasjonen opp mot oss uavklart, men vi håper og tror at vi om ikke lenge kan få en bestilling fra KaDeWe.

«Smaker lenger»

Hva er det som skiller tingvollosten fra annen ost?

- Tilbakemeldingene vi får fra kunder er at vår ost smaker lenger og at den forandrer seg underveis i munnen. Det er ikke akkurat noen e-stoff-smaksrakett.

Og hemmeligheten bak?

- Egentlig ingen. Det vil si den ligger i naturen. Halvparten av forklaringen til at osten blir som den blir, skyldes gresset kyrne våre får og de faktorene som påvirker gresset. Vi tar veldig godt vare på dyrene våre og får kvalitetsmelk som takk for stellet, smiler Egil Smith-Meyer.

Feriefolket viktig

Da gründerne på Saghaug startet osteproduksjonen var turister slett ingen målgruppe.

- Men feriefolket er blitt viktig for oss. I fjor sommer solgte vi veldig mye ost til turister som kom innom oss, sier Smith-Meyer.

To av dem som har vært kunder i flere år, er Vigdis og Bjørn Rasmussen fra Kristiansund. I 32 år har ekteparet hatt hytte ikke langt fra Saghaug-gården.

- Vi har kjøpt ved og potet på gården i mange år, så da de også startet med osteproduksjon, ble det naturlig å kjøpe også det, forteller kristiansunderne. De drar også med seg venner på besøk i ysteriet og kjøper ost i presang – «til folk som har alt»...

Hva er det som er så bra med Tingvollost?

- Vi kjøper ost her fordi den smaker veldig godt. I tillegg føler vi en slags tilhørighet til produsenten og synes dessuten det er fint å kunne støtte opp om lokalt næringsliv, sier Bjørn Rasmussen.

Bli fan av Reise-Adressa på facebook her

Borti veien her produseres ost, med melk fra egne kyr, i en fleregenerasjoners familiebedrift... Foto: KJELL A. OLSEN
«Oldefar»Toralv Waagen (79) holder seg både frisk og sprek i en ungdommelig og kreativ familiebedrift. F.v.: Egil Smith-Meyer (32), Solvor Waagen (53), Toralv og Kristin Waagen (31). Foto: KJELL A. OLSEN
Egil Smith-Meyer kan godt koste på seg å kikke på en fin samling med heder og ære... Foto: KJELL A. OLSEN
Vigdis og Bjørn Rasmussen fra Kristiansund har hytte i nærheten av osteprodusentene på Saghaug. De hører med til stamgjestene. Denne dagen var også sønnen Morten, som bor i Praha, med til Egil Smith-Meyer for å kjøpe ost. Foto: KJELL A. OLSEN
På Saghaug-gården får dyrne svært godt stell. Solvor Waagen og de andre «ostebøndene» får kvalitetsmelk som takk. Foto: KJELL A. OLSEN
Tingvollosten er masse manuelt arbeid, også etter at osten er laget. Under lagringen må Kristin og Egil vende osten opptil 60 ganger før den pakkes og legges ut for salg. «En ekte håndverksost», som Kristin uttrykker det. Foto: KJELL A. OLSEN