Levende mennesker med gode opplevelser i Trøndelag preger plakatene som skal markedsføre trøndersk reiseliv på en ny, frisk og annerledes måte, er t.v. Sigrid Jansen, Form til Fjells, og May Britt Hansen, Trøndelag Reiseliv, skjønt enige om. Foto: TORE SÆTHER

Slik vil reiselivet at Trøndelag skal fremstå for å gi folk lyst til å komme på besøk.

Borte er «trivelige Trøndelag» og jordbær-logoen. Ny inn på reiselivsscenen kommer de fire slagordene nevnt ovenfor.

Nye Trøndelag ble torsdag lansert på reiselivsbransjens årlige sentrale messe i Lillestrøm. Skuespiller Paul Ottar Haga fremførte en prolog skrevet at tekstforfatter Marie Bakås i designbyrået Form til Fjells. Sentralt sto hovedbudskapet i den nye reiseliv-satsingen: Det er ikke produktene, men opplevelsene som skal trekke folk til Trøndelag. «Det du opplever i Trøndelag gjør noe med deg», leste Haga og avsluttet: «Trøndelag er ekte, sterkt og mangfoldig – som livet selv.»

Ikke ønsket effekt

Da Reiseliv Trøndelag begynte å kikke nærmere på sin egen profil, kom man fort frem til at jordbæra og Trivelige Trøndelag ikke hadde den gjennomslagskraften og gjenkjennelseseffekten man hadde håpet på.

- Verken jordbær eller «trivelig» har vært lett å fatte når vi har markedsført oss i våre «nærmeste» utland, Nederland, Tyskland og Sverige. Heller ikke i deler av Norge har budskapet gått hjem, sier reiselivssjef May Britt Hansen.

Dermed tok man for et lite år siden kontakt med Røros-baserte Form til Fjells som fikk jobben sammen med reiselivets egne å meisle ut en ny profil og ny strategi. Fem av byråets 15 ansatte har jobbet kontinuerlig med prosjektet. Byrået har til og med laget en helt ny skrifttype – den heter bart, naturligvis – en smått røff stil med håndskrevet preg og som er laget eksklusivt for trøndersk reiseliv.

Fyrtårnene

Også den nye strategien er sentrert rundt trøndersk reiselivs fire fyrtårn; Verdensarven Røros, Trondheim, Historiske Trøndelag og Kyst- og kystkultur.

Som et middel for å skape eierforhold til det nye, har jakten på de fire slagordene vært svært viktig.

- De er ment å karakterisere hvert av de fire fyrtårnene, men også helheten i Trøndelag, understreker Sigrid Jansen, kreativ leder i Form til Fjells.

- Bildene vi bruker i kampanjen er ikke glansede postkortbilder. Vi fokuserer på menneskene i bildene og deres opplevelser. Følelsene som følger opplevelsene skal røre deg, håper vi. Vi henvender oss til folk på en litt annerledes måte og med et litt annerledes språk, en tilnærming vi har god tro på skal virke, sier Jansen.

Kuule «ø»

Og når det gjelder markedsføring utenlands av trøndelagsnavnet med den ukjente bokstaven «ø», har verken designbyrå eller Trøndelag Reiseliv noen frykt. Sigrid Jansen:

- Faktisk er det slik at «ø» er blitt et kuul bokstav. Den brukes i land ute i Europa som ikke har bokstaven i sitt alfabet for å markedsføre både yoghurt, leskedrikk og laks.

Positive aktører

En rundtur på den trønderske standen ga inntrykk av at aktørene som skal innestå for de fire nye karakteristikkene er godt fornøyd med fornyelsen.

- Selbu er jo et slags Trøndelag i miniatyr. Dermed treffer de fire slagordene oss godt, mener Morten Dahlø i Næringsforeningen i kommunen. Sammen med Siv Aas fra nabokommunen Tydal gjør Dahlø fremstøt ikke bare for selbuvotten, men i høy grad også for vei 705.

- Det er veldig mange som ikke vet hvilke fine opplevelser man kan få langs denne veien, sier Aas.

Tiden moden

- Jeg føler at tiden er moden for en endring. Å bruke Trøndelag og de fire nye ordene er friskt og riktig. For oss treffer hemningsløst kanskje aller best. Det skjønner den som har opplevd Frohavet når det er på det j¿.., smiler Paul Høiskar, på messa som representant for kyst-Trøndelag, Åfjord og Roan Reiselivslag og Fosen Fjordhotell.

For traust

Også Gunhild Reinskou i Røros Reiseliv hilser den nye velkommen:

- Det er tid for å prøve noe nytt. Trivelige Trøndelag var for lite tydelig, og for traust, etter min mening. Med den nye strategien og de nye slagordene, er det rom for å utfolde seg, leke litt med ordene. For oss treffer i alle fall både historisk og eventyrlig veldig godt. Jeg finner det inspirerende og utfordrende.

Gjennomarbeidet

Reiselivsveteranen og Trondheims reiselivssjef, Jens von der Lippe, har også tro på den nye satsingen:

- Dette virker så gjennomarbeidet. Jeg tror vi kan få alle til å se på Trøndelag som en helhet, hvor alle har sin viktige plass i helheten. For Trondheim, som på mange måter er akslingen i det trønderske reiselivet, er det også viktig at helheten fungerer. Størstedelen av brukerne av byen er tross alt trøndere, og for dem er vi den nærmeste byen med alle storbyens muligheter.

Fortsatt trivelig

Men om «trivelige Trøndelag» nå er plassert i den historiske arkivskuffen, er det slett ikke meningen at Trøndelag skal bli mindre trivelig. Tvert i mot.

Trøndelags-standen med sine nye uttrykk er godt synlig på reiselivsmessa i Lillestrøm denne helgen. Foto: TORE SÆTHER
Rica Nidelven-duoen, kokkelærling Petter Paulsen (t.v.) og kjøkkensjef Morten Rathe serverer både laks og egg-og bacon-is(!) til besøkende på messa. Foto: TORE SÆTHER
Elden-skaper Arnfinn Strømmevold var også på plass på messa og fikk blant andre besøk av to representanter for Fredriksten Artillerie Compagnie , Per Lund og Per Windahl. Foto: TORE SÆTHER
Selbuvotten. Kjent for nordmenn flest, ny og spennende for utenlandske messebesøkende, fortalte Siv Aas og Morten Dahlø, som sammen promoterer Selbu og Tydal på messa. Foto: TORE SÆTHER
Elin Norvik på Erzscheidergården på Røros fikk mange godord for sine «lapper» servert med ripssyltetøy iblandet melis og vanilje. Foto: TORE SÆTHER
Gunhild Reinskou fra Røros Reiseliv lokket med tombola-"lodd" og gjettekonkurranse med artig vri i disse kjølige tider: Hva er VARMErekorden på Røros? Svar: 30,7. (Kulderekorden er forøvrig på 50,4.) Foto: TORE SÆTHER
Smaken av Trøndelag. Kjøkkensjef Morten Rathe fra Rica Nidelven serverte mengder smakebiter av laks til messefolket. Foto: TORE SÆTHER