Nytt liv: To tradisjonelle sognebåter som leies ut til bruk i Kystled Nærøfjord. Bygging og bruk av tradisjonelle båter kan få nytt liv gjennom kystledene. Foto: TORE FRIIS-OLSEN

– Vi ønsket at folk skal bruke kysten, stimulere til miljøvennlig ferdsel med robåt, kajakk og seilbåt. Gå til fots på kyststiene og benytte enkle overnattingssteder som fyr, naust, gamle bygninger eller tilrettelagt plasser for telting. 12 kystleder er opprettet til nå og flere skal det bli, sier Tore Friis-Olsen i Forbundet Kysten.

Det hele startet som en idé midt på 1980-tallet da Bragdøya Kystlag utenfor Kristiansand ble stiftet som et lokallag av det nasjonale Forbundet Kysten. Her skulle man ta vare på den gamle kystkulturen, restaurere gamle båter, tilby kystfriluftsliv og sosiale og kulturelle kurs og arrangementer. Da Grønningen fyr i Kristiansandsfjorden ble automatisert og avfolket, fikk Bragdøya Kystlag leie fyret av kystverket. Hit kommer folk padlende, roende, seilende eller i motorbåt. Standarden er enkel, men med soveplass til 40 personer, blir man aldri avvist.

– Ideen til norskekystens svar på Den Norske Turistforening var født. Kystleden skulle bli et tilbud om å ro, seile og gå fra naust til naust, fra fyr til fyr. På 1990-tallet startet samarbeidet for fullt, sier Friis-Olsen.

I dag er Kystleden et samarbeid mellom Friluftsrådenes Landsforbund, Den Norske Turistforening og Forbundet Kysten. For at en kystled skal kunne bruke logo og navnet i forbindelse med prosjektet sitt, må visse kriterier være oppfylt: Det må tilbys minst to overnattingssteder langs leia, det må være tilgang til båt, stedene må være åpne for allmennheten og godkjent av den sentrale styringsgruppen for kystleder.

– Overnattingsstedene er organisert på litt forskjellig vis. Fyrene eies av staten og bemannes av frivillige. Alle kan søke om å få være vertskap. Noen steder er hus og naust kjøpt av friluftsrådene, andre steder er de privateid. Stadig flere overnattingstilbud legges inn i kystleden, og direktoratet for naturforvaltning og Miljverndepartementet yterveldig god støtte. Noen steder tilbys overnatting i lavvo, som på fjellet, sier Friis-Olsen.

Som regel må man ta kontakt på forhånd med dem som drifter overnattingsstedene, enten for å få nøkkel eller for å sikre seg plass.

– Det ideelle hadde vært alltid å kunne komme uanmeldt, men noen steder som i Indre Oslofjord er det så stor pågang at man er nødt for å bestille på forhånd.

Prisen er det ingenting å si på: 100 – 200 kroner for en overnatting, der leie av båt ofte er inkludert. Er du medlem av Turistforeningen eller Forbundet Kysten, får du rabatt.

– Nå i kulturminneåret håper vi at flere blir oppmerksomme på og bruker Kystleden. Vi ønsker å se helse og kultur i sammenheng, sier Friis-Olsen, og bruker Kyststien i Vestfold som eksempel: –De lokale organisasjonene har gått sammen med fylkeskommunen om å legge til rette for å sykle, gå, ro eller seile langs Kystleden. Man kan bevege seg på forskjellige måter samtidig som ma opplever kultur og natur.

Foto: TORE FRIIS-OLSEN
Kystled Nærøyfjord: Sognebåt med vind i seilet tilhørende kystleden i Nærøyfjorden. Foto: TORE FRIIS-OLSEN