På fire år har den Facebook-eide billeddelingstjenesten gått fra null til 300 millioner brukerprofiler, og i Norge har antallet passert 1,1 million, ifølge tall fra Ipsos MMI.

I første rekke er det jentene som har knipset og delt i vei, men andelen mannlige brukere er økende. Også kommersielle aktører har fått øynene opp for Instagram som kanal for markedsføring og merkevarebygging.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

Det overrasker ikke professor ved Norges Handelshøgskole Tor W. Andreassen, som mener det går en rød tråd fra eBay via Facebook til Instagram.

- Det handler om å treffe kundene der de er, og mens vi er sosiale på Facebook er Instagram bedre egnet til å drive kommersiell virksomhet og merkevarebygging. Vi ser også hvordan Instagram er i ferd med å bli en parallell til bloggene, sier Andreassen.

– Krever mer enn mange tror

Ida Aalen er rådgiver i Netlife research og skriver bok om sosiale medier. Hun mener det krever mye mer jobb å få mange følgere på Instagram og andre sosiale medier enn mange kanskje tror.

- Det er vanskelig å bryte gjennom lydmuren, og av de ytterst få som virkelig har mange følgere er det veldig mange som bare har noen få. Det er en selvforsterkende effekt i at de som er store blir større. Men det er absolutt mulig å få det til.

Man skal ikke bare være tålmodig og flink til å formidle og ta bilder, en dose flaks og timing er heller ikke feil, mener Aalen. Ei heller omtale i tradisjonelle medier.

Hun får støtte av sytten år gamle Marit Isachsen fra Bergen som har cirka 700.000 følgere fordelt på de to kontoene @we_fashionog @monomolove.

- Det skal mye mer til for å slå gjennom nå som tjenesten er stor. Jeg hadde helt klart en fordel av å være tidlig ute. Konkurransen er blitt tøffere, også fra klesmerker og andre som tar i bruk Instagram som reklamekanal. På den annen side vil den stadige økningen i antall brukere gjøre det enklere å vokse raskt hvis man først treffer.

Instagram-bilder blir bok

Kristian Solhaugs (37) satsing på ordspill og det han selv kaller tørr humor, har så langt resultert i nærmere tredve tusen følgere på Instgram.

- Norsk er et eldorado når det gjelder ord som har dobbel betydning, og jeg prøver å bruke de mest misforståtte uttrykkene jeg kan finne til bildene mine.

Og nå blir det bok.

- En forlagsredaktør så bildene på datterens Instagram. Selv har jeg lite erfaring med Instagram som tjeneste for markedsføring generelt, men for mitt konsept har det funket vanvittig bra, sier Solhaug.

Tone Kroken er interiørstylist og forteller at hun har fått mange nye jobbkontakter og jobber via Instagram siden hun startet å legge ut bilder for et drøyt år siden.

- Instagram passer perfekt for interiør da det er visuelt veldig sterkt, og med lite tekst blir det enkelt og uforpliktende å like eller bla videre.

Her er ekspertenes råd for å bli dronning eller konge på Instagram:

Marit Isachsen @we_fashion og @monomolove

Antall følgere: 600.000 + 100.000

1. Dine beste tips for suksess?

- Ikke bruk for mye filter. Juster heller på kontrast, lysstyrke og fargemetning. Unngå mørke bilder.

- Lag din din egen oppdateringsrytme med cirka like mange hver dag, så vet følgerne hva de kan forvente.

- Kvalitet og originalitet. Velg en stil og hold deg til den. Tenk på utsnitt og fokus, og prøv gjerne å bruke det gylne snitt.

2. Dette bør du unngå?

- For mange bilder: Er du oppe i fem bilder pr. dag kan folk gå lei av å se deg i feeden sin. Dårlig billedkvalitet.

3. Ditt mest likte bilde

- På we_fashion er det er bilde av @sincerelyjules som har fått 120.000 likes.

4. Hvorfor Instagram?

- Jeg er ikke glad i lange tekster og liker å være visuell.

5. Hva ønsker du å oppnå?

- Inspirere andre og gjøre det jeg selv liker, også er det fantastisk gøy å få meldinger fra følgere eller bilder av kunst og ansiktsmaling som de har laget.

Kristian Solhaug @kristiansolhaug

Antall følgere: 28.000

1. Dine beste tips for suksess?

- Tenk nytt og vær kreativ. Ta flere bilder, prøv ulike vinkler/motiv, ha alternativer og vær perfeksjonist.

- Det kan være lurt å teste ut bildene på noen «rådgivere» først. Finn budskapet, kjenn målgruppen og kjør konseptet hundre prosent.

2. Dette bør du unngå?

- Avvik fra konseptet, en million hashtags, og det å kopiere andre.

3. Ditt mest likte bilde?

«Endelig i mål med årets julepresanger» har fått over 3000 likes. Dagen før julaften tok jeg julepresangene mine ned på en fotballbane, la dem inne i et mål og tok bildet.

4. Hvorfor Instagram?

- Det er en billeddelingstjeneste som fungerer perfekt for mitt konsept.

5. Hva ønsker du å oppnå?

- Spre hverdagshumor, tørr humor. I tillegg er det en artig hobby, og det er utrolig hvor mye moro man har det når man drar rundt og tar absurde bilder i offentligheten.

Tone Kroken @tonekrok

Antall følgere: 15.000

1. Dine beste tips for suksess?

- Ikke legg ut mange bilder etter hverandre, det er helt bortkastet. Ett til to bilder om dagen holder, et om morgenen og et på ettermiddag eller kveld. La deg inspirere av andre og vær tro mot stilen din.

- Velg et rolig motiv. Har du et flott men bråkete bilde velg heller et lite utsnitt.

- Jeg liker å bruke redigeringsmulighetene i Instagram hvor jeg letter opp farger, skygger og justerer lysstyrken. Prøv ut de ulike filterne, mitt favorittfilter er «Sierra».

2. Dette bør du unngå?

- Unngå dårlig billedkvalitet, og vær varsom med å legge ut bilder av familie og venner på en åpen konto.

3. Ditt mest likte bilde

- Et bilde av baderommet som er veldig bohemsk, personlig og rolig, har fått over 1000 likes.

4. Hvorfor Instagram?

- Instagram passer perfekt for interiør. Det er visuelt veldig sterkt og med lite tekst blir det enkelt og uforpliktende.

5. Hva ønsker du å oppnå?

- Jeg får ideer og nye kontakter i jobben min som interiørstylist, og det er veldig morsomt å dele med andre og få respons umiddelbart.

Visste du at ...

Før jul fjernet Instagram cirka 30 millioner inaktive og falske kontoer med det resultatet at mange mistet følgere. Over halvparten av alle norske kvinnelige brukere under 40 år sjekker Instagram flere ganger daglig.

Følg oss på Twitter:  @GeirAmundsen og @RIKSdigital

Les også:  10 Snapchat-triks du ikke vil gå glipp av

Les også:  Nettbrettsalget stuper