Bli fan av Reise-Adressa på facebook her

–Et supert tilbud, sier Fibe van Onna (25), og plasserer plastikkposen med matvarer. –I Nederland har vi ikke noe tilsvarende. Det har vært forsøkt i enkelte byer. Men syklene ble stjålet eller ødelagt.

At bysykkeltilbudet slår an blant de tilreisende, kan også Eirin Bakken på turistinformasjonen bekrefte.

–Mange spør etter dem. Dessuten er sykkelheisen blitt en turistattraksjon. Folk er interessert i å prøve den. Da trenger de jo en sykkel!

For turistene koster sykkelkortet 70 kroner. Da kan de bruke bysyklene i 24 timer. For å få til mest mulig effektiv bruk av syklene, er lånetiden begrenset per gang til tre timer. Det gjelder også for fastboende abonnenter.

–Helt greit, mener Fibe. –Etter tre timer er det på tide å ta en pause uansett.

Hun synes det er deilig å sykle rundt i byen. –Jeg kom fra Stockholm i dag morges, og spaserte opp til ungdomsherberget. Da var jeg allerede sliten i beina. På denne måten får jeg sett mye mer, uten å få såre føtter, sier hun.

Bysykler – eller Bike Sharing som amerikanerne kaller det – er en økende trend i nesten hele verden. En amerikansk forsker og forretningsmann, Paul DeMaio, oppdaget Københavns bysykler i 1995. –Da var jeg student. Jeg ble fascinert av det miljøvennlige og demokratiske systemet, og brukte det neste semesteret på å undersøke det, skriver han på nettstedet Metrobike. Siden har han interessert seg for temaet, og DeMaio, som i dag jobber kommersielt med å innføre bysykler i amerikanske byer, følger også utviklingen i resten av verden og sammenligner de ulike systemene.

Det er Europa som fører an. En av de største suksessene når det gjelder bysykler er det Paris som står for. Sykkelsystemet Velib, som startet med 1000 sykler i juli 2007, kunne forleden feire toårsdagen med hele 24 000 sykler plassert i 1 800 stativer. I løpet av toårsperioden har syklene i den franske hovedstaden vært brukt hele 54 millioner ganger.

I Trondheim var det 25000 bysykkelbrukere i fjor. Det er plassert ut 125 bysykler i 12 stativer. De to siste – ved St. Olavs hospital og på Gløshaugen – kom denne våren.

Turistkontoret har 20 utlånskort beregnet på tilreisende. –Noen dager forsvinner nesten alle, sier Eirin Bakken.

Fibe van Onna forteller at hun var ute og syklet tidligere på dagen.

–Jeg satte fra meg sykkelen i stativet. Da jeg kom tilbake etter å ha handlet, var det tomt. Men jeg trengte ikke lenge. Det virker som om systemet fungerer bra.

Så svinger hun pedalvant ut i Kongens gate. Gamle bybro og Bakklandet er målet. '

–Syklene er gode å bruke. Dessuten er de fine å se på, sier Fibe van Onna.

Foto: AGNETHE WEISSER