Vi har tidligere gjort lignende tester av virkelige GPS-navigatorer og tilsvarende apper for mobiler.

Men nå finnes det såpass mange å velge mellom at det er på høy tid å stille disse mot hverandre i en stor samlingstest. Skal man velge de kjente navnene eller går det greit med lavbudsjett?

Kan man rent faktisk kjøre med gratisprogram?

Applikasjonene er testet av magasinet Lyd og Bilde. For flere forbrukertester, besøk lydogbilde.no.

Her er testene

1. Copilot Live 8.2

2. Falk Navigator 2.0

3. iGo 1.3.2

4. Nav4D 2.0.1

5. Navigon Mobile Navigator 1.7

6. Navmii GPS Live 1.6

7. Navv 10.2 - Beste kjøp

8. TomTom 1.6 - Best i test

9. Waze 2.0.1

Ulemper

Hva man først og fremst må ha klart for seg er at en mobilapp aldri kan gi samme opplevelse som en navigator. Skjermen er mindre, som enten resulterer i at man må nøyes med mindre informasjon eller at den blir vanskelig å lese.

Dessuten er det vanskeligere å treffe de små knappene. Man har heller ikke samme lydressurser fra høyttalerne eller like bra presisjon fra GPS-kretsen.

Man kan imidlertid løse begge problemene med å kjøpe ekstrautstyr.

Fordeler

Mobilappene har selvfølgelig også fordeler. Først og fremst har man jo alltid mobilen med seg, noe som ikke alltid er tilfellet med navigatoren.

Se vår gadgetguide for noen tips.

Dersom man ikke kjører så ofte, kan det være mer økonomisk å bare kjøpe programvaren i stedet for ennå et apparatet.

Mobilen har dessuten internettoppkobling, noe som bare luksusmodellene har. Det gir mulighet for søk og sekundfersk informasjon til en overkommelig pris.

Testkriterier

For at ikke mobilen i seg selv skulle påvirke resultatet, har samtlige apper blitt testet på Iphone, selv om de også er å finne på Android eller andre plattformer. Vi lastet ned de siste versjonene fra Itunes i januar og installerte disse på en Iphone 4.

Denne ble plassert i en TomTom Car Kit som har innebygget GPS-mottaker, slik at appene fikk best mulige presisjon.

Vi kjørte deretter en standardrute med smågater, motorveier, vanskelige avkjørsler, tunneler og rundkjøringer. Vi noterte hvilken vei som ble foreslått og om vi fikk advarsler om bomstasjoner, køer og fartskontroller.

Vi testen dessuten hvor kjapt de fant en ny rute dersom vi kjørte feil, og om de hjalp oss å ta riktig avkjørsel i et tunnelsystem. Til slutt ble ytelsen samt brukervennligheten bedømt før de fikk en totalkarakter, hvor vi også tok hensyn til prisen.

Oppsummering

Copilot og dens tvilling Falk føles verd pengene i Nordenversjonene, selv om de ikke stikker seg ut på noe vis. Europaversjonene er derimot for dyre.

iGo har samme problem, men der gjeller det begge kartversjonene. Desto billigere er Nav4D, men da får man også et usselt produkt.

Navmii er også tosset bilig, men lykkes bedre. Dog ikke like bra som Navv, for den leverer mye for en rimelig penge, og blir derfor utvilsomt Beste kjøp.

Dette til tross for at Waze er gratis, for den er mer et kult eksperiment enn en ferdig navigator. Men gi den noen år så blir den sikkert farlig. Blant premiumproduktene liker vi fortsatt Navigon og synes den er best blant appene for Ipad.

For Iphone må de imidlertid se seg forbikjørt av Tom Tom, som i år har klemt inn alle sine seneste finesser. Så imponerende at det ble Best i test.

Applikasjonene er testet av magasinet Lyd og Bilde.