Forbrukersamvirket Coop har økt salget av hotellrom med over 60 prosent det siste året. Coop er i ferd med å bli et av Norges største reisebyrå.

Veksten kom da store deler av reiselivsbransjen slet tungt. Informasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn V. Kløvstad, opplyser til Nationen at det i 2009 ble solgt 140 000 romdøgn gjennom den nye enheten Coop Hotellkupp.

– Det tilsvarer nær 200 000 gjestedøgn hvis man regner at det i snitt bor 1,4 personer på hvert rom. For Coop, som særlig markedsfører dobbeltrom, er forholdstallet trolig høyere, mener Kløvstad.

Tilbudet bygger på at kunden velger reisemål, mens Coop finner hotell ved hjelp av et eget kontor i Storbritannia. Prisene for et dobbeltrom ligger fra 1350 kroner.

– Opplegget kan sammenlignes med uspesifisert hotell på charterreiser, men vi garanterer tre- eller firestjerners hotell, sier Kløvstad.