- Skal vi oppfylle dette målet er det viktig å heve kompetansen i alle ledd.

Det sier reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv, May Britt Hansen i forbindelse med at Trøndelag Reiseliv har utarbeidet en ny kursrekke med formål å få til en generell kompetansehevning i den trønderske reiselivsnæringen.

Kursene skal gi trønderske reiselivsaktører økt kompetanse på områder som er viktige for å lykkes i sin markedsføring, og inspirasjon til å markedsføre seg i henhold til den nye profilen, som ble lansert på reiselivsmessa i Lillestrøm i midten av januar.

De tre områdene den trønderske reiselivsnæringen får anledning til å skoleres i, er

* Salg, pakking og distribusjon

* Vertskapsrollen

* Opplevelsesproduksjon

Kursene

Det første kurset handler om å sette sammen attraktive produktpakker, resultater i salgsarbeidet og kostnadseffektiv distribusjon av reiselivsprodukter.Kurset holdes 16.-17. mars på Rica Hell og 18.-19.mars på Røros Hotel.

I det andre kurset handler det om «kunsten å få mennesker til å føle seg velkomne».- Fornøyde turister er viktige ambassadører for et hvert reiselivsprodukt, derfor er det helt essensielt å fokusere på vertskapsrollen, understreker reiselivssjefen.Kurset holdes på Grong Vertshus 3.-4. mai og Knarren Brygge 5.-6. Mai.

Det siste kurset gir deltakerne verktøy som kan brukes til å utvikle meningsfulle opplevelser som begeistrer gjesten, noe som igjen gir økt lønnsomhet for verten. Dette kurset vil arrangeres i midten av september.

Bli fan av Reise-Adressa på Facebook her!

Trøndelag Reiseliv intensiverer skoleringsarbeidet i alle ledd. En målsetting er fram mot 2020 å ha en større vekst i antall overnattingsdøgn enn øvrige regioner i landet. Foto: TORE SÆTHER