Diskusjonen om hvor lenge en mobiltelefon skal vare, har pågått i flere år. Nokia og andre selskaper har nektet å la kundene reklamere i inntil fem år, noe Forbrukerforsikring mener er i strid med den norske forbrukerkjøpsloven. Denne loven dekker varer som er ment å vare vesentlig mer enn to år.

I sommer ble Nokia stevnet for brudd på Forbrukerkjøpsloven av selskapet HELP Forsikring (daværende Forbrukerforsikring). Nokia valgte imidlertid å overlate saken til Stiftelsen Elektronikkbransjen, som hevder at en mobiltelefons levetid er såpass kort at reklamasjonstiden ikke kan være lenger enn to år.

Retten kom til at mobiltelefoner skal vare vesentlig lenger enn to år og at dette utløser en annen kjøpsbeskyttelse for forbrukerne.

– Etter en helhetsvurdering har retten under tvil likevel kommet til at en varighet på 3–4 år i medhold av forbrukerkjøpsloven må ansees å være ”vesentlig lengre” enn 2 år. Retten finner at dette også bør gjelde for et portabelt produkt som en mobiltelefon, heter det i dommen fra tingretten.

Det antas at dommen vil bli anket videre i rettssystemet.

Reklamasjonsfristen for mobiltelefoner skal vare i fem år. Foto: Keilen, Berit