Skipper og eventyrer Dag Egeberg fra Skien er stolt over skuten sin "Phantom" der den ligger til kai i Cartagena i Colombia. Foto: MORTEN UGLUM

Ved roret står Dag Egeberg (49) fra Skien. Høyreist, blond og solbrun.

Dag har seilt jorden rundt i snart et kvart århundre. Skipper, skipsbygger og skattejeger; han slutter aldri å lete etter nye eventyr.

Nå har han bodd to år i Cartagena, den gamle kolonibyen ved Det karibiske hav og Colombias fremste turistmål. Dag sier «Phantom» er landets største VIP-båt, og han kan ta 250 gjester på cruise.

Ikke nødvendigvis lukurativt, men fascinerende.

I november hadde Dag Miss Colombia med på tur. Forretningsfolk og toppolitikere står på gjestelistene. Til og med landets nylig avgåtte president Álvaro Uribe skulle vært om bord, ifølge Dag.

– Tre dager før kommer dykkere for å sjekke båten, men Hugo Chávez sprengte en bro mellom Colombia og Venezuela. Da ble turen avlyst, sier Dag.

Råtten fisk

«Phantom» har slett ikke alltid vært partybåt. Den ble bygget som selfangstskute på Vestlandet i 1960. I 1999 het skuta «Zenita», motoren hadde tatt fyr og båten lå til opphugging i Danmark. Dag kom inn og kjøpte vrakgodset, tok henne til Cuba i brent tilstand og bygde den opp igjen der.

– Jeg kommer aldri til å gjøre det én gang til. Det var fullt av råtten fisk i lasten. Det fant vi ut da vi brøt opp lasterommet, sier Dag.

Ferden til «El commandante Dag» har foreløpig endt i Colombia. Han kjenner alle; snakker og snakker og ønsker alle velkommen om bord. Likevel, farvannet er ikke alltid smult når en frittalende utlendning med stor båt kommer og vil etablere turisttrafikk i konkurranse med lokale aktører.

– Det er vel riktig at jeg hjalp Dag i starten. Han møtte på et byråkrati som kan få noen hver til å gi opp, sier den norske konsulen Christian Østbye, andregenerasjons nordmann i Colombia.

Skattejeger

Østbye betrakter Dag Egeberg som en interessant eventyrer med en fantastisk utholdenhet overfor ting han tror på.

– Men det vil ikke nødvendigvis si at jeg har samme teorier som ham om hvor mulige båtlaster med gull ligger på havets bunn, sier konsulen.

Dag Egeberg leter nemlig etter den store skatten i farvannet utenfor Colombia.

I 1708 senket britene det spanske skipet «San José» utenfor kysten av Cartagena. Om bord var gull, sølv og edelstener.–.til en verdi i dag anslått til smått svimlende 13 milliarder kroner.

Skatten ligger fortsatt på havets bunn, 50 meter under overflaten, ifølge Dag.

– Jeg vet hvor den ligger, og jeg har vært ute og dykket for å prøve å finne den, forteller han.

Kastet ut

Veien til skattejakt i Colombia gikk via Cuba, der «Phantom» ble født bokstavelig talt fra asken av den brente selfangstskuten.

Dag lånte kaiplass på en marinebase i den kubanske byen Cienfuegos, fartet mellom Cuba og Cayman Islands og anskaffet etter hvert flere båter. I åtte år ble han på Cuba, hvor han leide ut båtene sine til regjeringen. Dags farkoster ble brukt i såpeoperaer – telenovelas – på den sosialistiske øya. Nordmannen kom snart i kontakt med folk i høye posisjoner.

– Fidels sønn, Fidelito, er en god venn av meg. Jeg har truffet Fidel to ganger. Datteren til Che Guevara var også en god venn, forteller Dag.

Men det tok brått slutt. Dags mektige venner fikk nye posisjoner. Kubanske myndigheter forsøkte å slå kloa i «Phantom».

– Jeg fikk et brev om at båten måtte være ute av Cuba innen 30 dager ellers ville de sette kubansk flagg på den og kreve 100 prosent importavgift.

Dag ville seile ut, men hevder han ble sperret inne under påskudd av at det var en militærøvelse.

– Jeg ville gå uansett, og vi la sandsekker på båten. De holdt oss til klokken to om ettermiddagen den siste dagen før fristen gikk ut. Da fikk jeg gå.

Fra sin nye hjemmehavn i Colombia snakker Dag nå opprørt om utstrakt korrupsjon og juks blant toppsjiktet på Cuba. Han hevder den kubanske regjeringen skylder ham penger, og at han ble fratatt huset han bodde i.

– Jeg hadde skriftlig tillatelse fra sjefen for immigrasjonsmyndighetene og sjefen for boligmyndighetene. De flyttet inn i den nye regjeringen til Raul Castro. Da kom den nye immigrasjonssjefen og rev papiret i to. Han sa: «Hvis du sover i huset i natt kommer du i fengsel». Jeg sov på en benk i parken den natten, sier Dag.

Havsnød

Dette var ikke første gang Dags eventyr fikk en uhyggelig slutt. «Jordomseilere forliste» skrev Aftenposten i juli 1987. Ferden hjem fra Barbados med kutteren «Godnok» endte i fjæresteinene på kanaløya Guernsey.

– Da var jeg deppa, sier Dag. Attpåtil holdt han på å havne i fengsel fordi han og kameraten Tor Petter Johnsen var pengelense. Men de kom seg hjem til slutt.

Før dette hadde de vunnet en seilkonkurranse fra Las Palmas til Bridgetown, Barbados, med «Godnok» og fått 200 liter rom i premie av statsministeren på den karibiske øya. Seilasen hjemover tok dessuten en dramatisk vending lenge før de nådde Den engelske kanal.

– Vi ble tatt av en orkan utenfor Bermuda og var meldt savnet i seks uker. Etter det lærte jeg respekt for havet, sier Dag.

Dag kastet seg likevel over nye prosjekter. På begynnelsen av 90-tallet bygde han opp briggen «Valhalla» i Skien. «Skuta er et syn for øyet når hun heiser sine 600 kvadratmeter seil og glir utover fjorden», skrev VG i et stort intervju med Dag Egeberg i 1992.

Senere var planen å bygge en fregatt for næringsutviklingsselskapet Vekst i Grenland.

– Vi skulle til OL i Sydney med kongen om bord. Det skulle bli et norsk krigsskip; vi skulle bygge det raskeste seilskipet i verden, sier Dag.

Vende hjem?

Den gleden fikk han aldri. I stedet havnet eventyreren på Cuba med en brannskadet selvfangstskute.

Etter «flukten» fra Cuba, byråkratisk røre og et par år i Cartagena, er Dag Egeberg usikker på fremtiden.

– Jeg har tenkt meg hjem igjen, innrømmer han.

I Skien venter et småbruk. I albumet sitt har Dag et bilde av gården, dekket av et tykt, norsk snøteppe. Det er kanskje lett å få hjemlengsel etter ti år på den andre siden av havet, men Dag depper ikke.

– Jeg er bestandig optimistisk og tenker: «Nå er det kommet til det verste. Nå kan det bare bli bedre».

Dag Egeberg om bord på "Phantom" i tropisk hete i Cartagena. Hvor lenge han blir værende i Colombia vet han ikke. Foto: MORTEN UGLUM
Faksimile fra en avis i Cartagena: Miss Colombia 2009, Natalia Navarro (til venstre), om bord på Dag Egebergs båt sammen med en annen missedeltaker, ikke navngitt. Foto: Faksimile
"Godnok" havarert i fjæresteinene på Guernsey i 1987. Foto: PRIVAT
Hver morgen kommer elever fra den maritime skolen i Cartagena om bord på "Phantom" for å lære litt om sjømannsskap. Dag Egeberg deltar gjerne som lærer. Foto: MORTEN UGLUM