«Historiske Trøndelag» er et kjent begrep for mange nordmenn.

- Norfakta har foretatt en markedsundersøkelse som blir offentliggjort i disse dager. Den støtter oss i antagelsen om at Historiske Trøndelag er noe folk kjenner til, men som de ikke har så lett å komme tett innpå, om de aldri så gjerne vil.

Det sier Borghild Lundeby i Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Hun er leder av prosjektet som er tenkt å vare i tre år og som har med seg Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider, Visit Trondheim, Oppdal Booking og Innherred Reiseliv som partnere.

Bakgrunnen for samarbeidet er vissheten om at man i Trondheim og på Innherred har mange kulturminner, mye ekte vare som Lundeby omtaler det, varer som kanskje er litt hemmelig utenfor Trøndelag. Sikkert også for mange trøndere.

- Med historien som en rød tråd ønsker vi å komponere pakker, med historisk innhold naturligvis, men også med aktiviteter og gårdsmat, sier Lundeby.

- Tilbud om disse tingene er da allerede på markedet?

- Det er riktig, men ikke som pakkeløsninger. Med å sy sammen pakker vil vi gjøre disse opplevelsene lettere tilgjengelige.

Viktige nettløsninger

Som et ledd i bedre tilgjengelighet står nettløsninger sentralt. Her kommer Oppdal Booking sterkt inn i samarbeidet:

- Det er riktignok slik at Trondheim og Stiklestad har de tyngste historiske produktene. Oppdal har også noe å tilby. Jeg tenker da først og fremst på det store gravfeltet i Vang, et felt som kan fortelle noe om Trøndelag før det store slaget på Stiklestad.

- Men Oppdal Booking har i enda større grad en rolle å spille i dette prosjektet som utvikler av nettløsninger, ikke minst i forhold til bestillinger av våre kommende produkter. På dette området er Oppdal kommet langt mye lengre enn både Stiklestad og Trondheim, sier Lundeby.

Ekte vare

Hva så med innholdet i pakkene?

- Vi vet at den moderne turist vil ha tilbud om opplevelser med mening og som gjerne gir anledning til refleksjon. De vil rett og slett ha ekte vare, og denne varen har vi i de historiske tingene. De ligger der; ingen kan ta de fra oss. Så er det opp til oss å gjøre disse viktige kulturminnene mer tilgjengelige.

To pakker

I løpet av høsten vil samarbeidspartnerne ansette en prosjektleder. Allerede i sommer vil Historiske Trøndelag være på banen med noen enkle produkter. Guidede turer i Nidarosdomen i en pakke med overnatting er en av tingene som er skissert.

Til neste sommer regner man med å ha større pakkeløsninger på markedet. Opplev norgeshistorien på to dager og en reise i helgenkongens rike, er to slike pakker som man håper kan lokke flere turister til Trøndelag.

Målgruppen, hvordan definerer dere den?

- Vi har sagt at vi er på jakt etter å få kontakt med det vi kaller kulturelle utforskere. I praksis vil kanskje det bety flest potensielle gjester i aldersgruppen 40 pluss, tror Borghild Lundeby.

For kostbart?

For stive priser er noe som også reiselivsbransjen blir konfrontert med når nye produkter skal lanseres. Hvor stor er faren for at Historiske Trøndelag kan prise seg ut av et marked de ønsker å ta en bit av?

- En viktig del av prosjektet vi nå står i begynnelsen på er å gjøre produktene kjent for det store publikum og ikke minst sette sammen pakker som er salgbare. Der er naturligvis pris et viktig element. Den økonomiske støtten fra de to fylkene og Innovasjon Norge skal bidra til at vi lykkes med dette arbeidet.

- Og når prosjektperioden er over, da er det ikke mer å hente fra støttespillerne¿

- Da er det meningen at vi skal kunne stå på egne ben, og det har vi god tro på at vi skal klare, sier prosjektansvarlig Lundeby.

Utviklingsprosjekt ¿Reisemål Historiske Trøndelag¿ har nylig fått innvilget finansiering og starter nå et spennende utviklingsarbeid for å løfte Reiselivet i Trøndelag. I dag ble de selv fotografert i Nidarosdomens midt-tårn. F.v: Jens von der Lippe (Visit Trondheim), Borghild Lundeby(Stiklestad Nasjonale Kultursenter), Anne Haga(Innherred Reiseliv), May Britt Hansen(Trøndelag Reiseliv) og Eimund Fossum(Nidarosdomens restaureringsarbeider) Foto: GLEN MUSK