- Det skal ikke være ulike priser for samme varen for menn og kvinner. Her må kjedene rydde opp, sier stortingspolitiker Arild Grande (Ap), som sitter i familie- og kulturkomiteen.

Adresseavisen har skrevet at en del varer markedsført mot kvinner er dyrere enn tilsvarende varer for menn. Blant annet koster en deodorant fra Clarins ti kroner mer for kvinner enn menn. En dusjsåpe fra Palmolive koster 29,30 kroner for menn, mens samme dusjsåpen markedsført mot kvinner koster 36,90 kroner. Undersøkelser fra England og New York viser at kvinner betaler mer for de samme varene. New York-undersøkelsen viste at varene markdsført mot kvinner koster i snitt syv prosent mer.

Grande mener at mye kan gjøres med prisforskjellene hvis forbrukerne tar ansvar og han håper derfor at forbrukerne tar bevisste valg om hva man legger i handlekurven.

- Jeg vil gjerne oppfordre folk til å sjekke prisene og spørre butikkene hvorfor det er slik dersom de finner slike prisforskjeller. Da blir kjedene oppmerksomme på at forbrukerne er bevisst på denne problematikken, sier Grande.

Prisforskjeller på andre tjenester kan være ulovlig og Likestillingsombudet tidligere slått fast at det er ulovlig med ulike priser på dame og herreklipp.

- Må tilrettelegge

Samtidig må det tilrettelegges slik at det er enkelt for forbrukerne å sjekke prisforskjeller. Han mener det er viktig at forbrukermyndighetene, som Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, tar tak i saken.

- Det er viktig med nettportaler der man kan sammenligne priser på tjenester og varer. Det gjør det lettere for forbrukerne å gjøre informerte valg basert på pris, sier Grande.

- Rette opp i lønnsforskjellene

Leder i Trondheim SV, Silje Salomonsen, var ikke klar over prisforskjellene som undersøkelsene viser.

- Jeg mener det er viktigere å rette opp i lønnsforskjellene mellom kvinner og menn. Det mener jeg er et større problem og det ville hatt mye større effekt. Det er ikke alle kvinner som kjøper mye av disse produktene, sier Salomonsen.

- Smart påfunn

Frp-politiker Sivert Bjørnstad mener at kvinner er villig til å betale mer for disse produktene, som for eksempel hudpleieprodukter.

- Dette er smart påfunn av kjedene å ta forskjellig pris. Man vet at kvinner har en annen terskel for å betale mer for en del av disse produktene, så det er bra at de har tenkt slik. Kjedene og butikkene vil endre strategien hvis forbrukerne reagerer, sier stortingspolitiker Sivert Bjørnstad (Frp), som er medlem av næringskomiteen.

Han mener at det er markedet som må bestemme prisene og at slike prisforskjeller ikke kan lovreguleres.

- Markedet bestemmer også forskjellen i andre sammenhenger. Det er ikke store kvalitetsforskjeller på en jeans til 500 kroner og en jeans til 3000 kroner, men markedet bestemmer hvilken pris man kan ta, sier Bjørnstad.

Leder i Trondheim SV, Silje Salomonsen, mener det er viktigere å ta tak i lønnsforskjellene mellom menn og kvinner. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Stortingspolitiker Sivert Bjørnstad (Frp) mener at markedet må bestemme prisene på ulike produkter. Foto: Kim Nygård