Nå skal et nytt redningsbygg på Ørlandet sørge for at redningshelikopteret er i lufta fortere døgnet rundt.

Når nybygget står klart ved årsskiftet 2016–2017 kuttes reaksjonstiden fra opptil 25 minutter til maksimalt 15 minutter på kveld og natt. Årsaken er at helikoptermannskapene slipper å kjøre flere kilometer basen fra forlegningen til hangaren.

– Det er en stor motivasjonsfaktor for oss som jobber her at vi endelig når frem med dette, sier avdelingssjef for 330-skvadronen, major Ken-Ronny Strøm.

Fra andre verdenskrig

I dag holder skvadronen på Ørland hovedflystasjon til i et bygg og en hangar fra 1943, satt opp av tyskerne. Begge er flikket på en rekke ganger. For to år siden kom et nytt garderobebygg.

Strøm viser til at de lokalt har tatt opp problemene en rekke ganger uten at det er skjedd så mye. Først da Arbeidstilsynet kom på banen og truet med dagbøter på 20 000 kroner dagen for hver av de syv punktene de påpekte, ble det fortgang i planene. Arbeidstilsynets krav er at et nytt bygg skal stå klart til 1. januar 2017.

5000 kvadratmeter

Dagens gamle hanger rommer akkurat de to Sea King-maskinene som er stasjonert på Ørland. De nye redningshelikoptrene som skal erstatte dem er større. Dermed er det behov for større hangarplass.

– Vi har hele tiden argumentert med at det må legges til rette for de nye helikoptrene. Det kommer også tre helikopter, og det har vi ikke plass til i dag. Vedtaket nå fremskynder byggingen i ett år, sier Strøm.

Prosjektsjef Odd Erik Martinsen i Forsvarsbygg opplyser at de nye standardbygget for redningshelikopterbasene er på ca. 5000 kvadratmeter. Utformingen skal tilpasses hver enkelt base. Bygget får tre hangarplasser, to for vedlikehold og en for beredskap, i tillegg til verksted, kontorlokaler for vakt og administrasjon og forlegning for vaktpersonell. Det er for tidlig å si noe konkret om kostnadene, siden forprosjektet fortsatt ikke er klart og det er der det skal gjøres kostnadsberegninger for hver base.

– Det er viktig for NAWSARH-prosjektet (redningshelikopterprosjektet, journ.anm.) og Forsvarsbygg å imøtekomme Arbeidstilsynets krav overfor Luftforsvaret på Ørland. Byggestart er derfor fremskyndet til januar 2016, skriver Martinsen i en e-post.

Endelig plassering inne på Ørland hovedflystasjon er foreløpig ikke helt avklart.