- Det var en fornøyelse å fly F-35, sier pilot Brian W. «Bandski» Bann like etter å ha steget ut av Norges nye kampfly. Han ble møtt av et ivrig norsk pressekorps klokka 16.30 fredag ettermiddag. Da hadde han sittet i et F-35-fly i ni timer.

Piloten fra Fort Worth fortalte de ivrige fremmøte at det var en fin flytur. Han forlot Texas i USA på kvelden da det var en ganske annerledes temperatur enn det han ble møtt av i Trøndelag.

- Det som var mest utfordrende var å fly i fem timer om natta. Men flyet har god kapasitet, sier han.

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

LES MER: Nederlendere krevde å få høre F-35: - Innvollene vrengte seg

- En ære

- Så du noen russere på veien, spurte en av journalistene?

- Hehe, nei, bare noen norske F16. Vi tok noen bilder av dem på vei inn, forteller piloten, som innrømmer at han kjente på det historiske suset.

- Det var en veldig historisk hendelse, og det føltes som å levere en fakkel videre, sier Bann.

- Det var en ære, fortsetter han.

- Beste i verden

Veien tilbake til USA blir nok mindre strabasiøs. Da skal han reise med rutefly. På spørsmål om hvordan han vil rangere dette flyet mot andre fly, svarer han kjapt:

- Det er det beste flyet i verden, og det er artig å fly det, avslutter Bann.

Klokka 16.00, var alle de tre F-35-flyene på plass på Ørland flystasjon. Da hadde de vært i lufta siden klokka 06.35 norsk tid.

Det var en god del pressemedarbeider og noen flyspottere som hadde møtt opp for å ta de nye flyene i øyesyn.

Piloten fikk etter hvert en etterlengtet tur ut av cockpit. Foto: Håvard haugseth jensen

LES OGSÅ: Han blir Norges første F-35-pilot

- Milepæl

- Det er en milepæl for Forsvaret at de nye flyene nå kommer, sa programdirektør i kampflyprogrammet, generalmajor Morten Klever, tidligere på dagen.

De tre kampflyene fløy med amerikanske merker og ble fløyet av amerikanske piloter. Cirka klokka 16.20 fikk de amerikanske pilotene kjenne på trøndersk jord. Da steg de ut av F35-flyene. At flyturen er en påkjenning kunne man tolke ut fra pilotenes tøyeøvelser vel nede på bakken.

Her er det meste du trenger å vite om Norges nye kampfly.

De kom inn over flyplassen fra nord og landet. Deretter takset de frem til området foran brannstasjonen. Der ble flyene og pilotene møtt av sjefen for kampflyprogrammet, Morten Klever og sjefen for Ørland flystasjon, Hans Ole Sandnes.

- En festdag og et vorspiel

De nye kampflyene ble møtt av noen av de flyene de skal erstatte, nemlig F-16-fly.

Ordfører Tom Myrvold fikk ikke ta imot de nye kampflyene da de landet, men var likevel overlykkelig.

- Dette er en festdag og en merkedag, selv om den store festen er neste uke. Dette er bare vorspielet, sa han til vår reporter tidligere på dagen.

Pilotene har vært i lufta siden klokka 06.35 norsk tid. Foto: håvard haugseth jensen

Han forteller om en voldsom byggeaktivitet på inn- og utsiden av basen.

Myrvold er oberstløytnant og ansatt i Forsvaret. Han har permisjon for å være ordfører i kommunen.

- Du skulle gjerne vært på flystasjonen?

- Ja, selvfølgelig. Jeg har et hjerte i luftforsvaret etter 26 år, men jeg må respektere departementet, sa han.

LES MER: Ordføreren får ikke komme

Like før klokka 15.00 var det en del pressefolk som befant seg på stripa på Ørland flystasjon. Foto: håvard haugseth jensen

Ett døgn forsinket

Så langt er det bestilt 40 fly. Fra og med neste år skal Norge motta seks fly i året, tre om våren og tre om høsten, frem til og med år 2024.

Flyene skulle egentlig landet i Norge torsdag ettermiddag. Onsdag kveld sendte Forsvaret ut et pressemelding om at flygingen til Norge var utsatt ett døgn. Årsaken var at det ikke fantes tankfly tilgjengelig.

Her lander det første F35-flyet på norsk jord. Foto: håvard haugseth jensen

Først neste fredag markeres overleveringen formelt med et stort arrangement og en rekke inviterte gjester. Dit kommer blant annet kongen, statsminister Erna Solberg og NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg

Gigantinvestering

De nye flyene er den største fastlandsinvesteringen som er gjort i Norge. Forventet pris dersom dollarkursen holder seg like høy som i april i år er på hele 81 milliarder kroner for flyene og nødvendig materiell for driften. Det er likevel innenfor kostnadsrammen på ca 83 milliarder for kjøpet, opplyste sjef for det norske kampflyprogrammet, Morten Klever til Adresseavisen mandag.

Her kan du lese Adresseavisens omfattende reportasje fra 2015 om hvordan Norges nye kampfly, F-35, skal løse alle slags oppdrag.

Både Klever og en rekke andre forsvarskilder har fremhevet hvor viktig de nye flyene blir for Forsvaret i årene fremover.

Også fra NATO-hold anses de nye kampflyene som en svært viktig kapasitet.

F-16-fly vil følge de nye jagerflyene inn til Ørland.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.