- Jeg har aldri vært en politisk kunstner som sådan, men slik verden er akkurat nå, er det umulig ikke å touche innom det som foregår rundt oss, sier han.

Sverre Koren Bjertnæs er tilbake i hjembyen, og i kveld åpner hans største utstilling i Trondheim på ti år. Galleri Ismene i Ila viser et titalls nye oljemalerier av kunstneren, i tillegg til skulpturer og grafikk.

Et av bildene som stilles ut har tittelen «Nimis», oppkalt etter og inspirert av den svenske kunstnerkollegaen Lars Vilks' mest kjente verk med samme navn. Vilks, blant annet kjent for kontroversielle tegninger av profeten Muhammed, ble utsatt for et attentat i København i februar i fjor der en sivilperson ble drept.

- Da jeg studerte ved Kunstakademiet i Oslo på 90-tallet, var Vilks en av lærerne. Det kom veldig nært på, og det er en pådriver når man driver på som kunstner, sier Koren Bjertnæs, og legger til:

- Bildene står alltid i en sammenheng, men jeg har ikke jobbet spesielt med å fremheve politiske undertoner. Mye handler om personlige opplevelser og følelser. Et godt maleri må være vokst ut av meg selv.

Samtidskunsttalent

Koren Bjertnæs regnes som et av de største talentene innen norsk samtidskunst, og han er også en av de høyest prisede.

I fjor hadde han et spesielt bra år, med utsolgt utstilling i Oslo og prestisjetunge utstillinger i Berlin og London. I galleriet Michael Janssen i Berlin solgte han seks av maleriene allerede før utstillingen åpnet, til en samlet sum på over en million kroner.

I tillegg var han hovedutstiller i den norske paviljongen på The Armory Show i New York, verdens største og viktigste kunstmesse for samtidskunst.

Det anerkjente kunstnettstedet artnet.com mener trondheimskunstner Sverre Koren Bjertnæs er en av ti samtidskunstnere som verden bør følge med på. (Pluss)

Per og Marte Høiem på Galleri Ismene tror det vil være stor interesse for utstillingen.

- Det er et navn mange kjenner. Når han kommer til hjembyen, vil interessen være bra, fastslår de to.

- Samtidig er han en etablert kunstner med et prisnivå som kan være vanskelig. Trondheim har vært en typisk middelklasseby, en grafikk-by, egentlig, sier Per.

Tenker ikke på salg

Koren Bjertnæs sier han aldri forventer noe når det gjelder salg.

- Det er overhodet ikke noe jeg tenker på når jeg lager utstilling. Det varierer fra gang til gang, og jeg skjønner kjøperne godt; det er en stor beslutning, man skal leve lenge med bildene, sier han.

- Det er som om det er andre regler når man skal kjøpe kunst, kommenterer galleristen.

- Man kan gå ut og kjøpe en bil eller en TV. Når det gjelder kunst, skal det ha en verdi som helst skal stige dagen etter.

Alle verkene som stilles ut er laget de siste par årene. Mens noen av utstillingene hans har vært mer iscenesatte, beskriver Koren Bjertnæs denne som klassisk.

- Det var malerier jeg begynte med, det er det som er mitt hovedmedie. Jeg tillater meg å ha store sprang i kunstnerskapet. Det er lenge siden jeg har gjort noe i Trondheim, så det er morsomt å gjøre noe ordentlig denne gangen.

Opplevelse av kunst

Han synes det er synd at mange har en sperre i seg når de skal se kunst.

- De er blitt lært opp til at det er noe som skal forstås. Jeg tror man kan komme kunnskapsløst til et verk og likevel få en opplevelse. At det er opp til hver enkelt hva man får ut av det, er noe av det jeg liker med billedkunst.

Han synes det har vært altfor mye fokus på at man skal forstå kunst, og at kunst skal ha en samfunnsmessig nytteform.

- For meg er kunst et uavhengig rom som åpner for en annen måte å erfare på, med et annet tempo enn resten av samfunnet. En subjektopplevelse der jeg kan utvikle meg selv som menneske, heller enn å utvikle samfunnet. Kunst som bare har som formål å endre verden blir fort flat, sier han.

Tidligere i februar hadde Koren Bjertnæs nok en utstilling i London, i Gallery Kristin Hjellegjerde. I mars skal han igjen stille ut på The Armory Show i New York, og til høsten venter en utstilling på Galleri Brandstrup i Oslo.

En mer levende by

Til neste år planlegger han større separatutstillinger i London og Berlin.

- Er det annerledes for deg å stille ut i hjembyen?

- Det føles litt spesielt. Jeg har vokst opp med å gå i dette galleriet, og jeg gikk et år på Steinerskolen like nedenfor her. Men utstillingen i seg selv er ikke annerledes.

I 2006 var Koren Bjertnæs med på å starte opp et alternativt galleri i Trondheim, Galleri 7011.

- Tiden var ikke moden for det. Vi hadde den første utstillingen med Bjarne Melgaard i Norge på ti år, men bare ti besøkende på åpningen. Byen føles mer levende nå, med kunsthall like rundt hjørnet, flere kunstnerdrevne steder og et mer levende akademi, sier Koren Bjertnæs.

Da Adresseavisen besøkte galleriet, kom en dame innom og sikret seg maleriet «Nattfugler» (120 cm x 80 cm). Foto: Pål Haugbro, Adresseavisen