- T-skjorten er langt ifra noen kritikk av Bleken, dette er ikke noe spark mot ham, presiserer presseansvarlig Ida Grøttum ved kunstmuseet.

Fikk ideen under stabsmøte

I sin museumsbutikk selger Trondheim Kunstmuseum (TKM) sorte T-skjorter med påskriften «Kunst som er jævlig kjedelig. – Håkon Bleken». Sitatet er hentet fra et stort oppslag i Adresseavisen i vår, i forbindelse med en rekke artikler om museets publikumsbesøk. Den profilerte kunstneren hevdet at lavt besøk blant annet skyldes at utstillingene har vært lite engasjerende de siste årene.

«Vi har fått presentert kunst som er jævlig kjedelig og som overhodet ikke engasjerer», uttalte Bleken til avisen.

Ida Grøttum sier ideen dukket opp da museumsstaben drøftet hvordan de skulle håndtere mediesaken.

- Utsagnet til Bleken var overskriften i et hovedoppslag i Adresseavisen og en del flere kritiske artikler mot museet. Staben satte seg ned for å diskutere hvordan vi skulle gripe an situasjonen. Samtidig som vi står inne for de utstillingene vi lager, ønsker vi en kunstdebatt velkommen. Vi er åpen for at publikum reagerer ulikt. Vi mener utsagnet til Bleken er oppsummerende for noe som samtidskunsten er blitt beskyldt for gjennom alle tider, nemlig at dette er dårlig, kjedelig eller uforståelig. Ved å bruke utsagnet har vi på et vis selv tatt eierskap i debatten, forklarer Grøttum.

Sa opp medlemskap etter Munch-innkjøp

Bleken ble selv offer for dårlig mottagelse blant publikum på 60-tallet da Bleken og resten av kunstnerfellesskapet Gruppe 5 stilte ut. Malerne ble møtt både med hån og forbauselse.

- Bleken uttalte også til Adresseavisen i forbindelse med Gruppe 5-åpningen i vår at han selv syntes den store, danske kunstneren Asger Jorn «var helt jævlig» første gang han så det. Men etter å ha sett utstillingen flere ganger syntes han at den var veldig fin. Det sier noe om at samtidskunst alltid vil møte motstand og kanskje trenger å modnes hos betrakteren.

Medlemmer av Trondhjems Kunstforening sa opp medlemskapet i protest da foreningen i sin tid kjøpte inn Edvard Munchs store portrett av advokat Ludvig Meyer.

- De mente det var et elendig maleri og det ble kalt et kjellerbilde, forteller Grøttum.

- Men Bleken mener vel ikke at samtidskunst i seg selv er kjedelig?

- Nei, selvsagt. Og dette er ingen kritikk av Bleken eller noe spark mot ham. For oss handler sitatet om engasjement, om hvordan folk møter kunst og om historien som gjentar seg. Med denne T-skjorten vil vi vise at vi lytter til kritikken, og at den på ingen måte har satt oss ut av spill.

Grøttum sier TKM fortalte Bleken om ideen før T-skjorten ble produsert.

- Ser ikke sjarmen

Håkon Bleken selv mener TKM aldri skulle ha laget en slik T-skjorte.

- Dette er imot min vilje, og de burde ha spurt meg først. Jeg ønsker ikke å ha mitt utsagn eller navn på en T-skjorte.

- Er ikke dette en kreativ måte å føre kunstdebatt på?

- At det er kreativt eller en konstruktiv stemme i kunstdebatten er én ting, poenget er at de burde ha spurt meg om tillatelse først. Det er tross alt mitt navn som brukes. Jeg ser ikke sjarmen i dette og ønsker det ikke.

Reine ord for penga: Kunstneren Håkon Bleken uttalte i Adresseavisen i vår at Trondheim Kunstmuseum har sviktet publikum ved blant annet å presentere «kunst som er jævlig kjedelig». Sitatet lever nå videre på t-skjorter. Foto: Jens Petter Søraa
Så det ugjort: Kunstneren Håkon Bleken hadde sett at Trondheim Kunstmuseum aldri hadde laget T-skjortene. Bildet er tatt i en annen sammenheng. Foto: Richard Sagen