Tiden er overmoden for at Hjertepromenaden blir ferdig. Først av alt må kommunen fjerne «the missing link».

Sommeren 2008 vedtok bygningsrådet at Trondheim skulle få en «hjertepromenade», en gangvei langs Nidelva og Kanalen som omkranser den hjerteformede Midtbyen.

Mye har skjedd siden den gangen, og byens innbyggere har fått mye bedre tilgang til elva. Men fortsatt er det ikke mulig å gå hele veien rundt, fortsatt gjenstår noen meter som utgjør en «missing link».

Den manglende forbindelsen ligger mellom Vestre kanalhavn og Skansen og bør stå øverst på prioriteringslista når kommunen nå skal få fortgang i et arbeid som har gått i rykk og napp. Det økte tempoet i prosjektet har sammenheng med at Odd Reitan halverer støtten til Torget og i stedet vil gi rundt 25 millioner kroner til Hjertepromenaden. I formannskapets ferske vedtak om Hjertepromenaden het det at «arbeidet skal skje i samarbeid med byens næringsliv».

LES OGSÅ: Odd Reitan la nok en gang fram sine visjoner fo Midtbyen

Området som gjør at Hjertepromenaden foreløpig ikke henger sammen, finner du ved å gå fra Trondheim sentralstasjon i retning Skansen. Du vil oppdage at vandringen starter fint langs Fosenkaia. Området er blitt mye mer attraktivt de siste årene. Men hvis du fortsetter rett fram langs Vestre kanalhav, blir det mindre interessant.

Staselige båter ligger på vannet, og du har utsikt oppover Munkegata helt til Nidarosdomen. Men området er dominert av bedrifter som bare de med helt spesielle ærender har behov for å besøke. Til slutt, rett vest for Erling Haug og Stillverk 1, er det bom stopp. I enden av en parkeringsplass kolliderer du med en konteiner og en haug kabeltromler. Du kommer ikke lenger.

Hvis du vil gå videre til Skansen, må du gå helt tilbake til Fosenkaia, under jernbanen til sjøsiden av Brattøra. Derfra kan du gå til Skansen, og du kan spasere tilbake til sentrum forbi Ila kirke til Nidarø eller til Erling Skakkes gate.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Kan bartebyen bli hjertebyen?

På Brattøra har Trondheim fått et av sine mest attraktive områder. Promenaden langs sjøen til svingbrua ved Skansen byr på badeplasser, beplantning og visuelle installasjoner og gir tett kontakt med vannet.

Promenaden langs sjøsiden er ikke en del av Hjertepromenaden. Det er derimot Vestre kanalhavn, som er et forsømt område. Den må gjøres mer attraktiv for publikum. Den manglende forbindelsen kan enkelt fjernes ved å bygge en undergang fra plassen med kabeltromlene til den nye svingbrua ved Skansen. Undergangen er regulert inn og står i kommunens planer for området. Det er bare å sette i gang, siden Reitan nå åpner lommeboka.

Kommunen har ei lang liste med prosjekter for det de kaller byrom ved vannet som pågår og som skal gjennomføres de neste årene. Arbeidet må ses i sammenheng med ombygginger på sentralstasjonen og planlagte boliger like ved. Hva som skal skje i Kjøpmannsgata, vil også få betydning. Vinneren av arkitektkonkurransen om gatas framtid blir kåret om ikke lenge.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Bryggeskandalen må stoppes

Hjertepromenadens plassering i Elvegata er heller ikke avklart. Eiendomsforholdene gjør det vanskelig å legge en gangvei helt nede ved vannet, og på enkelte strekninger må vi antakelig nøye oss med å gå i gata. Da ideen ble lansert for snart ti år siden, kom det flere protester fordi den planlagte promenaden ville medføre store inngrep i dette området.

I formannskapets vedtak 8. august heter det at promenadens opprinnelige trasé over Kalvskinnet ikke gir god nok kontakt med vannet og at kommunen skal vurdere andre traséer. Her kan det ligge en kime til nye konflikter. Det bør ikke stå i veien for at Trondheim nå fullfører den sammenhengende gangveien langs vannet som det har vært snakk om i snart ti år.

Bom stopp: Her, i enden av Vestre kanalhavn rett før du kommer til Skansen, stopper Hjertepromenaden. Bare en undergang til svingbrua ved Skansen mangler. Foto: Trygve Lundemo
Problemer: Kommunens kart over Hjertepromenaden har tre sirkler som viser hvor de problematiske områdene ligger. Den øverste sirkelen dekker Vestre kanahavn. De to andre ligger i Elvegata. Foto: Trondheim kommune