Jo mer vi får vite om den gigantiske bussomleggingen i Trondheim, desto flere spørsmål oppstår.

- Det blir altfor dyrt. Vi trenger ikke så råflotte holdeplasser. For meg blir de nye bussene en ulempe, siden jeg ikke lenger kan ta bussen direkte, men blir nødt til å bytte buss på vei til jobben.

To år før de nye bussene blir satt i trafikk, har vi har allerede hørt mange innvendinger. Men metrobussene, som inntil for noen uker siden ble kalt superbussene, kommer. Vedtakene er gjort, og AtB inngikk tirsdag morgen kontrakter som er verdt over åtte milliarder kroner i løpet av en tiårsperiode.

De 24 meter lange metrobussene som om to år vil bli et vanlig syn over store deler av byen, kan frakte over 140 passasjerer og ser staselige ut. 58 slike doninger vil bety et voldsomt løft for kollektivtrafikken. 70 nye leddbusser skal også kjøpes inn, i tillegg til et stort antall andre busser av ulik størrelse.

Det er nødvendig. For selv om kollektivtrafikken tross alt fungerer tilfredsstillende i Trondheim i dag, vokser byen så raskt at en framtidsrettet omlegging må til. Byen får over 210 000 innbyggere allerede i 2030, og biltrafikken skal helst ikke øke. Det sier seg selv: Folk må gå, sykle og ta buss i mye større grad enn i dag.

Vi kunne selvfølgelig ønsket oss en effektiv bybane fra Ranheim via sentrum til Tiller og Heimdal, men vi må forholde oss til det vi faktisk får; et nytt kollektivsystem der metrobussene er ryggraden. Tross en rekke diskusjoner om nyanser og detaljer, er politikerne i hovedsak enige om satsingen.

LES OGSÅ: Nå heter det ikke lenger superbuss

Adresseavisens artikler om prosjektet de siste månedene har likevel ført til at det har oppstått minst fire sentrale spørsmål som hittil ikke har fått gode svar:

1. Hva betyr metrobussene for hver enkelt?

Vi er alle oss selv nærmest, også når vi tar bussen. Om metrobussen blir et stort framskritt for Trondheims-regionen som helhet, kan den likevel bli et tilbakeskritt for enkelte. Mange som har studert rutekartet som Adresseavisen har publisert, har fått grunn til bekymring. Kanskje har de oppdaget at mens bussen nå går direkte hjemmefra til jobb, så blir de etter 3. august 2019 nødt til å bytte buss. Tiden det vil ta fra A til Å, blir avgjørende for om metrobussen vil bli ansett som et framskritt.

2. Er de nye rutene godt nok planlagt ut fra by- og befolkningsutviklingen de neste tiårene?

Trondheim vokser østover, og det blir metrobuss helt til Ranheim. Spørsmålet er hvordan metrobusstraseene er tilpasset veksten de neste tiårene og hvordan nye prosjekter blir tilpasset kollektivtrafikken. Rådmannen har vært kritisk blant annet til boligutbyggingen på Overvik, som ligger langt fra dagens busstilbud. Flere slike konflikter kan oppstå når framtidig boligbygging planlegges.

LES OGSÅ: Rådmannen ville vente med Overvik til nye veier var avklart

3. Prosjektet kan da umulig bli ferdig til rett tid?

Det skal bygges 147 nye stasjoner på de tre framtidige metrobusslinjene. Én stasjon er snart ferdig på Gildheim, og det skal bygges ytterligere ni holdeplasser i løpet av 2017. Da gjenstår det 137 stasjoner, og det er ikke snakk om små busslommer med enkle leskur. De mest sentrale stasjonene blir 45 eller 60 meter lange. Andre holdeplasser får plattformer i hele bussens lengde, minst 25 meter. De må bygges i løpet av ett og et halvt år. Er det mulig?

4. Hva skjer når det kommer et kraftig snøfall?

Regiondirektør Jon Olav Sætertrø i Nettbuss Trøndelag, ett av to selskap som skal levere de nye busstjenestene, sa til Adresseavisen tirsdag at de nye metrobussene må kjøre på svart asfalt hele vinteren. Det nye systemet blir svært ømfintlig for forsinkelser, og for at alt skal fungere, må veien være bar. Det er knapt nok mulig å rygge de nye metrobussene, og ingen hindringer må forekomme.

Statens vegvesen og Trondheim Bydrift får en så tøff jobb at vi kan lurre på om de vil klare den. Hva skjer når det snør tett hele natta før en mandag morgen i februar?

De som har jobbet med detaljene, bør ha svar på disse spørsmålene. Nå må vi få høre dem.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Superbussen trenger en festbrems

Det skal bygges ti metrobusstasjoner i sommer og høst. Her fra arbeidet som pågår ved Gildheim. Foto: Peter Breivik