Adressevisen fortalte lørdag om 1781 alvorlige avvik i eldreomsorgen i Trondheim de siste to årene.

De ansattes rapporter fra innsiden gir et unikt bilde av hvordan hverdagen ved byens sykehjem og i hjemmetjenesten kan være.

LES DIGITAL PRESENTASJON: Ansatte i eldreomsorgen i Trondheim har varslet om 1781 alvorlige hendelser de siste to årene.

I motsetning til Trondheim, vil verken Oslo eller Bergen åpne opp for innsyn i de konkrete avviksmeldingene i kommunene. Oslo kaller det interne dokumenter og avslår med dette innsynet. Bergen sender noen eksempler på avvik, og statistikk – uten å gi avisen fullt innsyn. Professor i medisin ved NTNU, Lars Slørdal, advarer:

– Sykehjemmene skal ikke være lukkede institusjoner, med problemstillinger bak lukkede dører, sier han.

LES PÅ PLUSS: Eldbjørg (82) ble angrepet av medpasient. To uker senere døde hun.

LES PÅ PLUSS: Rita Ottervik: - Forferdelig trist og opprørende lesing

LES PÅ PLUSS: - Det er ingen krise i eldreomsorgen

– Betryggende

Slørdal mener Trondheim har kommet lenger enn de fleste kommuner når det gjelder å rapportere avvik relatert til håndtering av medisiner. Han synes det er synd at Adresseavisen ikke har fått samme type innsyn i avvikene i Bergen og Oslo.

– Det underbygger mitt inntrykk av at Trondheim er kommet langt. At man tåler offentlig innsyn og ikke feier ting under teppet, er et betryggende og godt signal.

Tor Erling Evjen er enhetsleder for service- og internkontroll i Trondheim kommune. Alle avvik i kommunen rapporteres inn i et system, og blir forelagt fagleder og enhetsleder. Oppskriften på hvordan problemet skal løses, må svares på innen fire uker. Evjen ivrer sterkt for at ansatte skal melde avvik.

– Dette er den måten vi kan drive et systematisk forbedringsarbeide på. I Trondheim så vet du at hvis du har tabbet deg ut, så vil vi at du skal fortelle om det. Ansatte sier til meg at det er godt å vite at hvis de har gjort en feil, så blir det dokumentert et sted, og så slipper han å gå rundt med dårlig samvittighet.

LES OGSÅ: Sørlendinger bruker minst - er mest effektive

– Høyst ulik kultur

Evjen har gått så langt i tjenesten at han et år innførte pris til «Årets avviker», og den som vant fikk premie.

– Det er ikke skummelt å snakke om avvik, registrere det eller vise det frem. Derfor har dere også fått innsyn i dette. Avvik skjer hver dag. En enhetsleder som er villig til å bruke avvikene, kan oppnå stor forbedring.

– Gjør de det?–Det er veldig forskjellig. Det er høyst ulik kultur på de 65 enhetene. Men se her:

Evjen viser lista over sykehjem der man ser hvor mange de ulike rapporterer. Han peker på sykehjemmet der det er rapportert færrest avvik.

– Tror du det er der det er best? Det tror ikke jeg.

LES OGSÅ: - Jeg blir forbannet av å lese om alle avvikeneLES OGSÅ: SV ber Stortinget fastsette bemanningsnormLES OGSÅ «Eldreomsorg er det området vi har lyktes dårligst med»LES OGSÅ: Ap lover flere ansatte i eldreomsorgen

LES OGSÅ: Kampen om eldreomsorgen

Etiske dilemmaer

– Det virker som det er relativt mange avvik med høy alvorlighetsgrad?

– Vi sliter litt med det. Når ansatte fyller ut avvik, kan situasjonen oppfattes som veldig alvorlig. Men i ettertid kan man se at det ikke er fare for liv og helse. Det kan også bli uenighet om dette mellom fagleder og ansatte.

– Hva er de vanskeligste avvikene å håndtere?

– Pasienter som forsvinner. Vold mellom beboerne. Etiske dilemmaer. Vi sliter også en god del når pårørende vil ulike ting. For eksempel hvis barna utenbys vil at mor skal på sykehjem, men det vil ikke mor. Det er utrolig hvor lenge vi kan hjelpe folk å bli boende hjemme. Tilsyn opptil ti ganger per døgn er mulig.

LES OGSÅ: Politikerne må ta mer ansvar for eldreomsorgen

Tor Erling Evjen er enhetsleder for service- og internkontroll i Trondheim kommune. Foto: KRISTIAN HELGESEN
Tor Erling Evjen innførtet pris til «Årets avviker» et år. Foto: KRISTIAN HELGESEN