38-årige Jeff Nichols er kanskje den mest spennende filmskaperen i bred amerikansk film som har markert seg etter 2010. Etter det internasjonale gjennombruddet med dommedagsdramaet «Take Shelter» i 2011 har han laget fire filmer av høy kvalitet over et imponerende stort spekter. Michael Shannon spiller store eller mindre roller i dem alle.

Nichols skriver manus til filmene sine selv. David Wingo har komponert musikken i et filmforfatterskap som blir stadig mer imponerende. Etter hans forrige film, det tradisjonelle, fine oppvekst- og sørstatsdramaet «Mud»(2012) er «Midnight Special» den mest speisa filmen til Nichols. I november får hans største og kanskje beste film amerikansk kinopremiere. Borgerrettsdramaet «Loving» om rasisme i USA på 50-60-tallet var en av de beste filmene i Cannes i år. Den vil være en klar kandidat til flere av Oscar-prisene neste år.

Les mer om Jeff Nichols' neste film, «Årets grinefilm fra virkeligheten»

Mellom to tradisjonelle amerikansk filmer av beste merke, har Nichols laget noe ganske annet med «Midnight Special». En strålende, underfortalt film med et nikk tilbake til en ung sci-fi-leken Spielberg, samt en eminent filmparallell til sommerens beste tv-serie, Netflix-produksjonen «Stranger Things». Det er sjelden å møte ny amerikansk film som spiller så godt og effektivt på ikke å fortelle historie med teskje. Noen av filmens kvaliteter og særpreg ligger i at publikum verken helt får vite hva som har skjedd eller lett kan forutse hva som kommer til å skje.

Filmen starter med at Michael Shannons karakter etterlyses på tv, etter at han og en mann spilt av Joel Edgerton har bortført en 8-årig gutt. Før vi vet hvem de er og hvorfor de kjører rundt med en lyssky, etterlyst gutt med svømmebriller, får vi se at en religiøs sekt og FBI er på jakt etter gutten, av forskjellige årsaker. I en forunderlig blanding av far-sønn-drama, og en slags «E.T»-historie om tro og tvil, med en fabelaktig Jaeden Lieberher som det merkelige barnet, ruller historien røft og sårt fram.

Adam Driver gjør en herlig birolle som sikkerhetsoffiser, i en sjangerfilm som på tilforlatelig vis stikker dypere, bedre og mer originalt enn underholdningsfilm flest, samt mange av filmene som flagger sine pretensjoner høyere. Norske cinematek har sørget for enkelte kinovisninger av «Midnight Special» og ære være dem for det. Det er nemlig ikke sikkert at det kommer mange amerikanske filmer på kino i år som overgår denne.

foto